Artikelen januari 2016
Van twaalf tot achttien, januari 2016
Teksten in de lesmethode die lastig te doorgronden zijn, omdat leerlingen veel woorden niet kennen. Toetsvragen die maar onvoldoende beantwoord worden omdat de leerlingen moeite hebben met het formuleren van het antwoord. Iedere leraar kent deze problemen; de gevolgen van een ontoereikende woordenschat. Hoe kun je leerlingen de benodigde woordenschat van je vak bijbrengen en zorgen dat ze ermee uit de voeten kunnen als ze moeten formuleren? Kennis van het brein kan een instrument zijn om het aanleren van woorden goed in te bedden in je les.
Download artikel 'Het woordenlerende brein'
Nederlands Jeudinstituut, 14 december 2015
Drie gedragsinterventies voor scholen zijn onlangs beoordeeld door de Erkenningscommissie Interventies. De Kanjertraining is op het hoogste niveau erkend, namelijk als effectief volgens sterke aanwijzingen, KiVa als effectief volgens goede aanwijzingen en De Vreedzame school als effectief volgens eerste aanwijzingen.
Bekijk artikel 'Drie gedragsinterventies voor scholen effectief' op de NJi-site