Onderzoek naar het effect van tutorprogramma NELI op de taalvaardigheid van kleuters.
Een goede mondelinge taalvaardigheid is belangrijk voor de cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen. Kinderen met een zwakke mondelinge taalvaardigheid hebben vaak moeite om het onderwijs te volgen. Het is ingewikkeld om de taalachterstanden van deze kinderen te verkleinen.
Het tutorprogramma NELI
Kinderen krijgen gedurende 20 weken dagelijks tutoring
Tutoring vindt onder schooltijd plaats op de eigen school - individueel en in kleine groepjes - en duurt 15 tot 30 minuten per sessie. Totaal is de tutor gemiddeld vier uur per week actief.
De tutor zelf dient door de school te worden ‘geregeld’. Dit kan een onderwijsassistent zijn, een bso-er, een leerkracht of een andere professional die vaardig is in omgaan met jonge kinderen in groepjes van zes (voor NELI is een lesbevoegdheid niet vereist).
Elke tutor ontvangt een online training, mentor bij vragen en twee coachgesprekken. Het programma is zeer gestructureerd; in elke sessie worden de verwachte activiteiten van de tutor zorgvuldig beschreven.
