Automatiseren is te leren (po)

Groep5 081

De basis van rekenen: getalbegrip t/m 20 en 100, automatisering van het optellen en aftrekken tot 10, 20 en 100 en tafels van vermenigvuldiging. Toch komt het vaak voor dat leerkrachten vanaf groep 5 niet verder kunnen, omdat deze rekenvaardigheden bij leerlingen niet ver genoeg geautomatiseerd zijn. Goed nieuws: automatiseren kun je leren.

  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    4 bijeenkomsten

  • icon sbu

    26 SBU

  • icon info

    8 - 18

  • icon price

    965,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • di 1 okt 2024

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
    • di 15 okt 2024

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
    • di 5 nov 2024

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
    • di 10 dec 2024

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
  • icon trainer

    Charis van Doorn

  • Blended logo
  • Opmaak 1 3
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    4 bijeenkomsten

  • icon sbu

    26 SBU

  • icon info

    8 - 18

  • icon price

    965,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • di 1 okt 2024

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
    • di 15 okt 2024

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
    • di 5 nov 2024

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
    • di 10 dec 2024

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
  • icon trainer

    Charis van Doorn

  • Blended logo
  • Opmaak 1 3

De basis van rekenen: getalbegrip t/m 20 en 100, automatisering van het optellen en aftrekken tot 10, 20 en 100 en tafels van vermenigvuldiging. Toch komt het vaak voor dat leerkrachten vanaf groep 5 niet verder kunnen, omdat deze rekenvaardigheden bij leerlingen niet ver genoeg geautomatiseerd zijn. Goed nieuws: automatiseren kun je leren.

Wat is automatiseren en memoriseren? Waarom is automatiseren en memoriseren bij rekenen zo belangrijk? Hoe helpen automatiseren en memoriseren bij de rekenontwikkeling van leerlingen? Hoe voorkom je dat leerlingen uitvallen op automatiseren en/of memoriseren? Hoe zorg je ervoor dat je op tijd en voldoende aandacht besteedt aan remediëren? In vier bijeenkomsten ontdek je het allemaal. Je leert de theorie én de praktische aanpak, waarmee ook je zwakkere rekenaars geautomatiseerd leren rekenen.

Inhoud

  • leerlijnen domeinen Getalbegrip en Bewerkingen
  • drempelmodel Rekenen
  • ERWD rekenmodellen
  • inzicht in het niveau van automatiseren en memoriseren
  • een hulpplan voor de drempels volgens de werkwijze 4D: Data-Duiden-Doelen-Doen
  • preventief en remediërend werken bij automatiseren en memoriseren
  • werkvormen en materialen voor het automatiseren

'Het is een interessante cursus. Je krijgt een goed beeld van de stappen/drempels die genomen moeten worden om verder te komen met het rekenen. Automatiseren en dan komen tot memoriseren is super belangrijk.'

reactie cursist

Resultaat

  • Je hebt inzicht in de diagnostiek van problemen met automatiseren van getalbegrip tot 20 als basis voor getalbegrip van 0-1.000.000.
  • Je hebt inzicht in de diagnostiek van problemen met automatiseren en memoriseren van rekenen tot 10.
  • Je hebt inzicht in de diagnostiek van de tientaloverschrijders tot 20.
  • Je hebt inzicht in de diagnostiek van de vermenigvuldiging van de tafels en de deeltafels.
  • Je kunt een klassikaal of individueel hulpplan opstellen voor problemen met het automatiseren van getalbegrip vanuit observaties en eventueel de DAT-uitslag.
  • Je kunt een klassikaal of individueel hulpplan opstellen voor problemen met het automatiseren en memoriseren van het rekenen tot 10 en van de tientaloverschrijders vanuit de DAT-uitslag.
  • Je kunt een klassikaal of individueel hulpplan op te stellen voor vermenigvuldiging van de tafels en deeltafels.
  • Je kunt hulp bieden bij hardnekkige problemen met automatiseren en memoriseren.

Blended

De cursus Automatiseren is te leren is blended: online lessen gecombineerd met fysieke bijeenkomsten. De online mogelijkheden zijn geïntegreerd in de cursus, waarbij onze visie op online leren leidend is. Hierdoor hebben de online middelen echt een toegevoegde waarde en verhoogt het leerrendement van de cursus. Lees meer.

Extra informatie

  • Er geldt een studiebelasting van 26 uur voor deze cursus. Dit is opgebouwd uit vier bijeenkomsten van 3 uur, 6 uur voor opdrachten in de online leeromgeving en 8 uur voor opdrachten die je uitvoert in de praktijk.
  • Bij het cursusmateriaal is de Diagnostische automatiseringstoets en de materialen van Rekenprikjes inbegrepen.
  • Je ontvangt een certificaat wanneer je aanwezig bent geweest tijdens de vier bijeenkomsten en de opdrachten als voldoende zijn beoordeeld.

P0603/S3060

  • Blended logo
  • Opmaak 1 3
    • icon voor wie geschikt

      Leerkrachten

    • icon duration

      4 bijeenkomsten

    • icon sbu

      26 SBU

    • icon info

      8 - 18

    • icon price

      965,00

    • icon place

      Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

      • icon calendar
        Bijeenkomsten:
      • di 1 okt 2024

        (14:00 - 17:00)
        Utrecht
      • di 15 okt 2024

        (14:00 - 17:00)
        Utrecht
      • di 5 nov 2024

        (14:00 - 17:00)
        Utrecht
      • di 10 dec 2024

        (14:00 - 17:00)
        Utrecht
    • icon trainer

      Charis van Doorn

    • Blended logo
    • Opmaak 1 3
    • icon voor wie geschikt

      Leerkrachten

    • icon duration

      4 bijeenkomsten

    • icon sbu

      26 SBU

    • icon info

      8 - 18

    • icon price

      965,00

    • icon place

      Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

      • icon calendar
        Bijeenkomsten:
      • di 1 okt 2024

        (14:00 - 17:00)
        Utrecht
      • di 15 okt 2024

        (14:00 - 17:00)
        Utrecht
      • di 5 nov 2024

        (14:00 - 17:00)
        Utrecht
      • di 10 dec 2024

        (14:00 - 17:00)
        Utrecht
    • icon trainer

      Charis van Doorn

    • Blended logo
    • Opmaak 1 3
    x