Basiscursus Leescoördinator (vo)

TB 650

Maak jij je zorgen over het leesniveau in jouw klas? Of zelfs op jouw hele school? Wil jij iets doen aan de ‘ontlezing’ van de leerlingen? Volg dan de Basiscursus Leescoördinator. Als leescoördinator ben je verantwoordelijk voor het leesbeleid in je school.

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

Maak jij je zorgen over het leesniveau in jouw klas? Of zelfs op jouw hele school? Wil jij iets doen aan de ‘ontlezing’ van de leerlingen? Volg dan de Basiscursus Leescoördinator. Als leescoördinator ben je verantwoordelijk voor het leesbeleid in je school.

Je bepaalt jaarlijks de doelen waar je aan wilt werken. Die leg je vast in een leesbeleidsplan. Hierbij gaat het zowel om het bevorderen van leesplezier als de brede leesontwikkeling van leerlingen. Je verwerft kennis en inzicht om hierin de collega’s te ondersteunen met voorstellen voor leesprojecten, algemene leesdidactiek en didactische aanpassingen in de klas.

Inhoud

De cursus is opgebouwd rond drie bouwstenen, namelijk het schrijven van een leesbeleidsplan, je rol en verantwoordelijkheid als leescoördinator en de nieuwste inzichten in leesbeleid en leesvaardigheid. Een aantal zaken die aan de orde komen tijdens de cursus zijn:

  • Jouw visie op leesbeleid verwoorden
  • Het maken van een leesfoto van je school
  • Doelen en prioriteiten stellen voor het leesbeleid op jouw school
  • Je rol en verantwoordelijkheid als leescoördinator
  • De vijf pijlers van effectief lezen
  • Didactiek van begrijpend lezen en leesprofielen van leerlingen
  • Didactiek van jeugdliteratuur

Resultaat

Aan het eind van deze cursus heb je:

  • een leesbeleidsplan geschreven
  • doelen en prioriteiten bepaald in het leesbeleid
  • gereflecteerd op je rol en verantwoordelijkheden als leescoördinator
  • brede kennis opgedaan over leesbevordering, leesvaardigheid, leesdidactiek en jeugdliteratuur

Blended

De Basiscursus Leescoördinator is blended; online opdrachten worden gecombineerd met fysieke bijeenkomsten. De online mogelijkheden zijn geïntegreerd in de cursus waarbij onze visie op online leren leidend is. Hierdoor hebben de online middelen echt een toegevoegde waarde en verhoogt het leerrendement van de cursus. Met iedere deelnemer wordt halverwege de cursus een Teamsafspraak gemaakt om op de individuele vragen en leerbehoefte van de cursist in te gaan.

Extra informatie

  • De vijf bijeenkomsten hebben een interactief karakter: afwisselende werkvormen en ruimte voor discussie zorgen voor een coöperatieve sfeer.
  • Het boek: Jeugdliteratuur; Didactiek, Handboek voor VO en MBO; I. Kamp, J. de Jong en P. van Duijvenboden (2019) krijg je bij de start van de cursus uitgereikt.
  • Je ontvangt een certificaat wanneer je aanwezig bent geweest tijdens minimaal vier van de vijf bijeenkomsten, de opgegeven literatuur hebt gelezen, de praktijkopdrachten voldoende zijn beoordeeld en het eigen leesbeleidsplan is gepresenteerd en goedgekeurd.

Teamtraining

Is de Basiscursus Leescoördinator iets waar je met het hele team mee aan de slag wil? Vanaf ongeveer 8 deelnemers kun je kiezen voor een teamtraining, die we geven op de locatie van jouw keuze. Klik onderin deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

V0503

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
x