Formatief evalueren (vo)

LANDJE DOCENTEN 116

Merk je ook wel eens dat je uitleg hebt gegeven, maar dat het lijkt of een kwart van de leerlingen niet heeft geluisterd? En beginnen jouw leerlingen niet gemotiveerd aan een taak, omdat ze het nut er niet van inzien?

Merk je ook wel eens dat je uitleg hebt gegeven, maar dat het lijkt of een kwart van de leerlingen niet heeft geluisterd? En beginnen jouw leerlingen niet gemotiveerd aan een taak, omdat ze het nut er niet van inzien?

Uit onderzoek blijkt dat als je leerlingen veel meer betrekt bij hun eigen leerproces, zij veel gemotiveerder raken. Een manier om leerlingen een belangrijke rol te geven in hun eigen leerproces is door formatieve evaluatie in te voeren. In deze training leer je aan de hand van zeven strategieën hoe je formatieve evaluatie kunt toepassen in je klas en hoe je werkt aan en sterke leercultuur.

De training bestaat uit vijf bijeenkomsten verspreid over een heel schooljaar, zodat je met dezelfde groep en data kunt blijven werken aan een sterke leercultuur.

Inhoud

De zeven strategieën worden behandeld met inzet van de volgende thema’s:

  • Leercultuur
  • Heldere leerdoelen
  • Effectieve feedback
  • Zelfbeoordeling en doelbepaling
  • Diagnostische behoeften en afgebakende instructie
  • Oefening en herziening
  • Voortgang bijhouden

Resultaat

  • Je kunt heldere doelen formuleren en overbrengen aan je leerlingen, zodat zij precies weten wat er van hen verwacht wordt.
  • Je kunt (samen met je leerlingen) succescriteria formuleren.
  • Je bent in staat rijke feedback te geven en je kunt inschatten wanneer feedback nodig is en wanneer niet.
  • Je bent in staat om je leerlingen zelfbeoordelingen te laten doen, waarbij jij zelf model staat door de manier waarop jij feedback geeft.
  • Je bent in staat om aan de hand van verzamelde data de leerbehoefte van een leerling te bepalen.
  • Je kunt de oefentijd die je leerlingen krijgen effectief inzetten en leerlingen stimuleren om hun eigen fouten te ontdekken en na te denken waarom bepaalde antwoorden fout zijn.
  • Je bent in staat om je leerlingen te leren om hun eigen voortgang bij te houden.

Blended

De cursus Formatief evalueren is blended. De online mogelijkheden zijn geïntegreerd in de cursus waarbij onze visie op online leren leidend is. Hierdoor hebben de online middelen echt een toegevoegde waarde en worden de leerrendementen van de cursus verhoogd. Lees meer.

Extra informatie

  • Tijdens deze training maken we gebruik van het boek ‘Zeven strategieën voor formatieve evaluatie’ van Jan Chappuis.
  • Je ontvangt een certificaat wanneer je aanwezig bent geweest tijdens 4 van de 5 bijeenkomsten, de literatuur is bestudeerd en de opdrachten als voldoende zijn beoordeeld.
  • Naast de bijeenkomsten vindt zelfstudie (circa 15 uur) plaats en worden toepassingsopdrachten uitgevoerd in de eigen onderwijspraktijk (circa 40 uur).

Teamtraining

De training Differentiëren doe je zo! is speciaal bedoeld voor teams. Vanaf 8 deelnemers geven wij de teamtraining op de locatie en datum van jouw keuze en ga je met je team aan de slag. Klik onderin deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Primair onderwijs

Werk je in het primair onderwijs? Schrijf je dan in voor Formatief evalueren (po).

V0203

  • Inclusief boek!
    7 Strategieen voor formatieve evaluatie groot
  • Blended logo
  • x