Het kleuterbrein wil spelen

BB 299

Er is steeds meer bekend over het functioneren van het brein, maar wat kun je ermee in de klas? Wat is de rol van executieve functies bij het leren? Wat is het belang van spel voor de ontwikkeling van het kleuterbrein?

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

Er is steeds meer bekend over het functioneren van het brein, maar wat kun je ermee in de klas? Wat is de rol van executieve functies bij het leren? Wat is het belang van spel voor de ontwikkeling van het kleuterbrein?

De neuropsychologie, die het uitgangspunt vormt voor deze cursus, geeft je een frisse blik op het lesgeven. Door te begrijpen wat er in het brein van kleuters gebeurt, kun je je handelen nog nauwkeuriger afstemmen op wat kleuters op dat moment nodig hebben.

Inhoud

E-learning: Breinleren

  • informatieverwerking van ons brein
  • rol van executieve functies bij het ontwikkelen en leren (aan de hand van inspirerende, interactieve werkvormen)
  • analyseren hoe een kleutertaak een beroep doet op het lerende brein

Cursusbijeenkomst

  • het brein in de kleuterperiode
  • ondersteunen van executieve functies van kleuters
  • stimuleren van de ontwikkeling van executieve functies door spel
  • wat vragen werkbladen van het kleuterbrein?

Resultaat

  • Je hebt basale kennis van het lerende brein.
  • Je weet hoe belangrijk spel is voor de ontwikkeling van het kleuterbrein.
  • Je weet hoe leerkrachtvaardigheden (‘breinsleutels’) invloed uitoefenen op het lerende brein.
  • Je kunt deze leerkrachtvaardigheden bewust inzetten om ervoor te zorgen dat opdrachten goed aansluiten bij de kennis en vaardigheden van kleuters.
  • Je kunt theoretische kennis over de werking van het kleuterbrein toepassen in praktijksituaties.

P1005/S4167

Extra informatie

Het boek Breinsleutels – Het jonge kind ontvang je tijdens de cursusbijeenkomst.