Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong (po)

BLIJBERG 075

We hebben allemaal minstens één of twee kleuters in de groep van wie je denkt: wat een slimme opmerkingen of wat een rijk spel! Of: dit kind is zo snel uitgespeeld, biedt ik nog voldoende uitdaging? Of: dit kind kan niet overweg met leeftijdgenoten, maar zoekt contact met oudere kleuters of volwassenen.

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 Dagdelen

  • icon sbu

    9 SBU

  • icon info

    8 - 16

  • icon price

    475,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 1 apr. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 20 mei 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 17 jun. 2020

      (14:00 - 17:00)
  • icon trainer

    Mevrouw A.C.A. Oomens

We hebben allemaal minstens één of twee kleuters in de groep van wie je denkt: wat een slimme opmerkingen of wat een rijk spel! Of: dit kind is zo snel uitgespeeld, biedt ik nog voldoende uitdaging? Of: dit kind kan niet overweg met leeftijdgenoten, maar zoekt contact met oudere kleuters of volwassenen.

Deze kinderen zijn niet per se hoogbegaafd, maar hebben duidelijk een voorsprong op één of meer ontwikkelingsgebieden. We noemen ze pienter, slim of meerbegaafd. Het lijkt erop dat we steeds meer van deze kinderen in de groepen krijgen. Ook in groepen met veel 'achterstand' komt een ontwikkelingsvoorsprong verrassend vaak voor. Hoog tijd voor een goede oriëntatie op dit onderwerp en de consequenties voor latere levensfasen.

Inhoud

  • verschil hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong
  • vermommingen van hoogbegaafdheid
  • aspecten van de ontwikkelingsvoorsprong (inclusief illustratief filmmateriaal)
  • samenhang intelligentie en begaafdheid
  • breinontwikkeling
  • cognitieve vaardigheden
  • creativiteit als basis voor zelfsturing
  • rol van de omgeving
  • signalering
  • praktische ideeën voor aanpak: een onderzoek naar mogelijkheden buiten de lijntjes
  • leuke opdrachten om zelf uit te proberen
  • leren: een grote klus voor meerbegaafde kinderen
  • perspectieven voor later: effecten op latere ontwikkelingsfasen
  • praktische aanpak: verbreden, verdiepen, versnellen
  • plaats in het groepsplan
  • consequenties van onvoldoende ontwikkelingsvoeding
  • achterstand en ontwikkelingsvoorsprong: een contradictie of niet?

‘Enthousiaste en deskundige cursusleidster met duidelijke praktijkvoorbeelden waar je wat aan had.’

Reactie cursist

Resultaat

  • Je kunt kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong herkennen.
  • Je kunt je onderwijsaanbod aanpassen aan de onderwijsbehoefte van een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong.

P1008/S5502

Extra informatie

Over deelonderwerpen kunnen wij workshops op studiedagen verzorgen.

  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 Dagdelen

  • icon sbu

    9 SBU

  • icon info

    8 - 16

  • icon price

    475,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 1 apr. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 20 mei 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 17 jun. 2020

      (14:00 - 17:00)
  • icon trainer

    Mevrouw A.C.A. Oomens