Masterclass OGW in 4D groep 1-2 (po)

BB 118

Op welke manier verzamelen we in groep 1-2 data als we straks geen toetsen in het kader van het LVS meer mogen gebruiken? Hoe stimuleer ik mijn team om te denken en te werken vanuit het effect van hun onderwijs op de ontwikkeling van kleuters? Hoe maak je een beredeneerd aanbod in groep 1-2 en hoe zorg je daarbij dat er volop ruimte is voor spel en het eigen groeitempo van kleuters?

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

Op welke manier verzamelen we in groep 1-2 data als we straks geen toetsen in het kader van het LVS meer mogen gebruiken? Hoe stimuleer ik mijn team om te denken en te werken vanuit het effect van hun onderwijs op de ontwikkeling van kleuters? Hoe maak je een beredeneerd aanbod in groep 1-2 en hoe zorg je daarbij dat er volop ruimte is voor spel en het eigen groeitempo van kleuters?

Deze masterclass is voor schoolleiders, intern begeleiders en onderbouwcoördinatoren die meer (praktische) handvatten willen hebben om hun onderwijskundig (bege)leiderschap in groep 1-2 beter vorm te geven. Ook adviseurs onderwijskwaliteit, die meer willen weten over de wijze waarop er ook in groep 1-2 opbrengstgericht (door de leerkracht) wordt gewerkt, is van harte welkom. In deze masterclass leer je hoe opbrengstgericht werken met kleuters er uit kan zien in een betekenisvolle context die bij deze doelgroep past. Je leert tevens hoe je jouw collega’s/scholen hierbij kunt ondersteunen.

Inhoud

Dag 1: Ambities en visie

  • De 4D-cyclus in groep 1-2
  • Ambities formuleren voor eind groep 2
  • Ambities formuleren met betrekking tot specifieke leerkrachtvaardigheden in groep 1-2
  • Visie op ontwikkeling en leren van jonge kinderen

Dag 2: Data

  • Observeren en registreren van kindontwikkeling: hoe en met welke instrumenten?
  • Ontwikkelingslijnen en leerlijnen
  • Hoe brengen we de elementen van het onderwijsleerproces in kaart?

Dag 3: Duiden

  • Analyseren van de data en vergelijken met de geformuleerde ambities
  • Hoe laat ik alle elementen van het onderwijsleerproces die bijdragen aan de ontwikkelingsgroei van de kleuters systematisch aan de orde komen?
  • Wat heeft de groep nodig en wat heeft de leerkracht nodig?

Dag 4: Doelen

  • Welke doelen en waar halen we deze vandaan?
  • Beredeneerd aanbod: een duurzaam groepsaanbod en een themaplan
  • Realistisch plannen: ruimte voor flexibiliteit

Dag 5: Doen

  • Doen wat werkt: mythes aan de kant
  • Rijke omgeving en uitdagend aanbod, ruimte en tijd voor spel en spelbegeleiding
  • Effectief klassenmanagement
  • Instructie aan kleuters?
  • Professionele teamcultuur

Terugkoppelgesprek

Resultaat

Na deze masterclass weet je hoe er in een kleutergroep opbrengstgericht gewerkt kan worden volgens het 4D-model. Je weet hoe je…

  • Ambities formuleert voor eind groep 2 die aansluiten op de schoolambities.
  • Samen met je collega’s een visie kunt formuleren op onderwijs aan kleuters.
  • Alle benodigde data verzamelt om een beredeneerd aanbod te kunnen samenstellen (Data).
  • Betekenis geeft aan deze data (Duiden).
  • Doelen formuleert/kiest voor de komende periode die passen bij de ontwikkelingsfasen van kleuters (Doelen).
  • Bewuste keuzes maakt en een beredeneerd aanbod voor groep 1-2 samenstelt, waarbij ruimte is voor spelend leren en het eigen groeitempo (Doelen).
  • Op welke manier je samen met je collega’s onderwijs in groep 1-2 concreet vormgeeft en aan welke ‘knoppen’ je kunt draaien om te kunnen bijsturen (Doen).

Voor alle fasen geldt: je hebt aan het eind van deze masterclass handvatten gekregen om je collega’s hierbij te ondersteunen en je hebt een plan gemaakt hoe je dit gaat vormgeven.

Doelgroep

Intern begeleiders, Onderbouwcoördinatoren en adviseurs onderwijskwaliteit bij schoolbesturen die hun collega’s/scholen willen ondersteunen bij het opbrengstgericht werken in groep 1-2. Deze masterclass is ook goed te volgen na de Masterclass OGW in 4D voor schoolleiders en ib’ers.

Extra informatie

  • De masterclass is voor schoolleiders, intern begeleiders en onderbouwcoördinatoren die samen de verantwoordelijkheid delen voor een school. Je volgt deze masterclass bij voorkeur samen. Je dient wel allebei een eigen inschrijfformulier in te vullen en te versturen.
  • Tijdens de cursus krijg je huiswerkopdrachten. Deze resulteren in een eenjarig plan dat gericht is op de kwaliteitsverbetering binnen de school. Indien je de Masterclass OGW4D reeds hebt gevolgd koppel je het plan voor groep 1-2 aan je reeds gemaakte schoolbrede plan. In het schoolspecifieke terugkoppelgesprek zet je de puntjes op de i en ontvang je feedback op het plan.
  • De masterclass is zeer geschikt als start van een opbrengstgericht en passend onderwijstraject binnen één schoolbestuur of samenwerkingsverband. Daarnaast kun je altijd op maat een traject aanvragen voor jouw school. We verzorgen een vijfdaagse training op maat voor schoolbesturen en MT’s (directie, interne begeleiders en onnderbouwcoördinatoren).
  • Dit is een blended masterclass: dat betekent een mix van online en offline werken. Deze masterclass heeft vijf fysieke bijeenkomsten. Tussendoor maak je opdrachten in de online leeromgeving.
  • Bij deze masterclass is er verplichte literatuur. Eén van de boeken is bij de masterclass inbegrepen, het andere boek schaf je zelf aan.

Certificaat

Na afloop van deze masterclass ontvang je een certificaat. Hiervoor gelden de volgende regels: je bent minimaal vier van de vijf bijeenkomsten aanwezig, je maakt alle opdrachten in de online leeromgeving en neemt deel aan het terugkoppelgesprek waarin we jouw eigen plan bespreken.

Teamtraining

Wil je een training met meerdere collega's op een eigen gekozen locatie, klik dan boven of onderin deze pagina op "Ik wil een training voor mijn school" en vul je wensen in. Wij nemen z.s.m. contact met je op.

P1038

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
x