Nieuwkomers in de klas

Groep5 302

Nieuwkomers in je klas, wat vraagt dat van je als leerkracht? Met welke cultuuraspecten moet je rekening houden en wat betekent dit voor de communicatie?

Ik wil een teamtraining voor mijn school icon-arrow-right

Nieuwkomers in je klas, wat vraagt dat van je als leerkracht? Met welke cultuuraspecten moet je rekening houden en wat betekent dit voor de communicatie?

Welke signalen zijn belangrijk bij kinderen met traumatische ervaringen? En hoe creëer je een goede groepscultuur? In deze cursus maak je in vogelvlucht kennis met de aanpak van het onderwijs aan nieuwkomers. Je krijgt inzicht in wat je kunt verwachten en hoe je daarop in kunt spelen.

Inhoud

  • omgaan met kinderen die het nodige hebben meegemaakt en relevante signalen kunnen herkennen
  • invloed van traumatische ervaringen op het brein en de betekenis daarvan voor het pedagogisch en didactisch handelen
  • bouwen aan een goede groepscultuur en grip op de groep
  • communicatie en samenwerking met ouders
  • reacties op plein, in team, bij ouders
  • schoolbrede afspraken

‘Leuke cursus, erg interessant!’

Reactie cursist

Resultaat

  • Je weet welke aandachtspunten er zijn bij de intake van nieuwkomers.
  • Je weet hoe de introductie van nieuwkomers in de klas het best kan gebeuren.
  • Je weet hoe je zorgt voor een goede groepscultuur.
  • Je kunt de samenwerking met de ouders van nieuwkomers bevorderen.
  • Je weet hoe het schoolbeleid kan worden aangepast voor de opvang van nieuwkomers.
  • Je weet op welke signalen je kunt letten bij kinderen met traumatische ervaringen.
  • Je weet meer over de invloed van traumatische ervaringen op het functioneren van het brein en de betekenis hiervan voor je pedagogisch en didactisch handelen.

P1103/S5849