Opbrengstgericht spelen in het ZML

IKCA DANS 391

Ervaar je een spanningsveld tussen opbrengstgericht werken en spelend leren? Deze cursus is met name voor leerkrachten en onderwijsassistenten in het ZML onderwijs (so). Hoe kan het opbrengstgericht onderwijs en spelend leren gekoppeld worden?

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    20 SBU

  • icon info

    6 - 16

  • icon price

    745,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 18 jan. 2022

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
    • 8 feb. 2022

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
    • 8 mrt. 2022

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
  • icon trainer

    Mevrouw K. de Bruin-Arnoldus

  • Blended logo

Ervaar je een spanningsveld tussen opbrengstgericht werken en spelend leren? Deze cursus is met name voor leerkrachten en onderwijsassistenten in het ZML onderwijs (so). Hoe kan het opbrengstgericht onderwijs en spelend leren gekoppeld worden?

In de cursus bespreken we het genoemde spanningsveld en nemen het aspect van de regeldruk rond het registreren en doelgericht plannen onder de loep. In het ZML onderwijs wordt spelenderwijs geoefend met de aangeboden stof om er meer betekenis aan te geven en de koppeling naar de praktijk te kunnen maken. Leerlijnen en SLO-doelen geven houvast, maar kunnen niet op vaste volgorde doorgewerkt worden. Je verdiept je kennis en vaardigheden rondom spel en spelend leren.

In deze cursus is veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen. Verder krijg je tips voor het plannen en registreren van aanbod. Aan het einde van de cursus kun je een rijke speel-/leeromgeving scheppen, spelsituaties mogelijk maken en nieuwe inhouden aanreiken. Je sluit af met een presentatie over spelsituaties in je eigen groep en jouw plannen.

Inhoud

Aan bod zullen komen:

  • inleiding op spel en leren
  • de regeldrukagenda in de praktijk
  • spelend leren met oog voor opbrengsten
  • spelontwikkeling, kenmerken spel, soorten spel
  • inzet van vrij spelen
  • opbrengstgericht werken in 4D en de relatie met spelend leren
  • observeren van verschillen in spelontwikkeling
  • opbrengstgericht werken: efficiënt inrichten cyclisch model 4D
  • handzame themaplanningen en doelenoverzichten

‘Een cursus met veel variatie en praktijkideeën!’

Reactie cursist

Resultaat

  • Je erkent de noodzaak van spelen, je weet hoe en waar je meer spel in de verschillende klassen kunt realiseren.
  • Je beschikt over recente (wetenschappelijke) inzichten over spel.
  • Je kent de 4D-cyclus.
  • Je kent de noodzaak van het meespelen met kinderen en kan een overwogen keuze maken in het begeleiden van spelsituaties.
  • Je weet het belang van spel, de mogelijke begeleidingsvormen, het verloop van de spelontwikkeling, stimulerende interventies en kunnen deze inzetten.
  • Je kan de leerdoelen omzetten naar diverse speelwerkactiviteiten.
  • Je leert om diverse activiteiten van spel in te zetten tijdens het werken aan doelen.
  • Je kan spel inzetten om de cognitieve doelen betekenis te geven.
  • Je kan prikkelende en uitdagende vormen van begeleid spel aanbieden
  • Je kan de fase van het spel van het kind herkennen en hierop aansluiten voor de verdere ontwikkeling van het kind.
  • Hoe kan je het spelgedrag van leerlingen monitoren? Welke waarneembaar gedrag hoort bij iedere fase van het spel?
  • Hoe kan de omgeving ondersteunend en uitdagend zijn voor de ontwikkeling van de kinderen?

Blended

De cursus is blended. De online mogelijkheden zijn geïntegreerd in de cursus waarbij onze visie op online leren leidend is. Hierdoor hebben de online middelen echt een toegevoegde waarde en worden de leerrendementen van de cursus verhoogd. Lees meer.

Extra informatie

  • Als je deze cursus op maat voor je bestuur of school inkoopt, kunnen we ook klassenbezoeken opnemen. De feedback op vaardigheden versterkt de leeropbrengst voor deelnemers.

Primair onderwijs

Werk je in het primair onderwijs? Schrijf je dan in voor Opbrengstgericht spelen in de onderbouw (po).

S0201/S3217

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    20 SBU

  • icon info

    6 - 16

  • icon price

    745,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 18 jan. 2022

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
    • 8 feb. 2022

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
    • 8 mrt. 2022

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
  • icon trainer

    Mevrouw K. de Bruin-Arnoldus

  • Blended logo
x