Rekenen met Nieuwkomers (po)

Groep5 100

Als je nieuwkomers in de klas krijgt heb je al vrij gauw een indruk van hun Nederlandse taalniveau. Maar hoe kom je erachter welke rekenvaardigheden ze wel of niet beheersen? En hoe geef je vervolgens goed rekenonderwijs?

Ik wil een teamtraining voor mijn school icon-arrow-right

Als je nieuwkomers in de klas krijgt heb je al vrij gauw een indruk van hun Nederlandse taalniveau. Maar hoe kom je erachter welke rekenvaardigheden ze wel of niet beheersen? En hoe geef je vervolgens goed rekenonderwijs?

Op deze en andere vragen krijg je het antwoord in deze compacte cursus. Daarnaast is er voldoende ruimte om met cursusleiding en medecursisten van gedachten te wisselen over je eigen praktijk van het rekenen met nieuwkomers.

Inhoud

  • bepalen van het instapniveau van leerlingen
  • gewenperiode (rekenspellen, rekenwoorden en begrippen, getallen)
  • leerlijnen rekenen en referentieniveaus
  • leerdoelen en materialen (groep 1/2, groep 3 t/m 8), met aandacht voor aangepast gebruik van Kwint en Maatwerk rekenen
  • organisatie van het rekenonderwijs aan nieuwkomers
  • differentiatie: omgaan met niveauverschillen
  • aansluiting op het rekenonderwijs in de reguliere groep

‘Een praktische cursus met goede boekentips.’

Reactie cursist

Resultaat

  • Je beseft het belang van rekentaal voor nieuwkomers.
  • Je hebt kennisgemaakt met enkele rekenwoordenlijsten.
  • Je hebt kennisgemaakt met Als kleuters leren rekenen… en Als kleuters leren meten…
  • Je bent in staat om aan rekenspelletjes voor beginnend rekenen rekendoelen te koppelen.
  • Je hebt kennisgemaakt met rekenspellen voor groep 1 t/m 8.
  • Je kunt het belang van rekenspellen aangeven.
  • Je hebt kennisgemaakt met het rekenprogramma Kwint en de aanvullende rekenstrips bij Kwint.
  • Je kunt met behulp van het Routeboek het niveau bepalen van leerlingen met de toetsen van Maatwerk Rekenen.
  • Je kunt op basis van de toetsresultaten van Maatwerk bepalen welke vervolgactiviteiten de leerlingen nodig hebben.

Extra informatie

  • In deze cursus wordt ervan uitgegaan dat je bekend met de inhoud van de basiscursus Nieuwkomers in de klas.
  • Deze cursus richt zich op leerkrachten die één of enkele nieuwkomers in de klas hebben en nog geen of weinig ervaring hebben met het onderwijs aan nieuwkomers.
  • Voor leerkrachten van AZC-scholen of taalklassen is deze cursus minder geschikt.

P1104/S3089