Traumasensitief lesgeven (so)

Groep5 289

Als leerkracht ken je allemaal de leerlingen in je groep die met zichzelf in de knoop zitten. Je ziet dat zij zich niet prettig voelen op school en je wilt ze graag helpen. Vaak hebben zij te maken (gehad) met iets onplezierigs, zoals heftige ruzies, dood van een dierbare, echtscheiding of een onstabiele thuissituatie.

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

Als leerkracht ken je allemaal de leerlingen in je groep die met zichzelf in de knoop zitten. Je ziet dat zij zich niet prettig voelen op school en je wilt ze graag helpen. Vaak hebben zij te maken (gehad) met iets onplezierigs, zoals heftige ruzies, dood van een dierbare, echtscheiding of een onstabiele thuissituatie.

Hoe kan je deze leerlingen het beste helpen? Wat kan je doen? En wat moet je juist niet doen?

Inhoud

Tijdens deze training leer je om trauma’s bij kinderen te herkennen en erkennen. Naast belangrijke theoretische kennis zal ook de vertaalslag naar de praktijk gemaakt worden door ervaringen te delen.

Resultaat

  • De kennis rond trauma’s is vergroot.
  • Het is bekend wat de mogelijke gevolgen zijn voor de algehele ontwikkeling van kinderen na het oplopen van trauma’s.
  • Er is meer kennis over het gedrag bij kinderen na een trauma, gerelateerd aan de doelgroep van de school.
  • Verschillende manieren van begeleiden van kinderen in hun gedrag na een trauma is besproken met de belemmerende en stimulerende factoren.
  • Een aantal tools om traumasensitief les te kunnen geven zijn tot ieders beschikking.

S0207

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
x