Verdiepingscursus Taalcoördinator

BB 604

Is het al weer enige tijd geleden dat je de Basiscursus Taalcoördinator hebt gevolgd? Dan is deze cursus iets voor jou! In vijf bijeenkomsten ben je weer helemaal bijgepraat en heb je zicht op de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. De cursus is bedoeld voor ervaren taalcoördinatoren die behoefte hebben om hun taalkennis te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen.

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

Is het al weer enige tijd geleden dat je de Basiscursus Taalcoördinator hebt gevolgd? Dan is deze cursus iets voor jou! In vijf bijeenkomsten ben je weer helemaal bijgepraat en heb je zicht op de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. De cursus is bedoeld voor ervaren taalcoördinatoren die behoefte hebben om hun taalkennis te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen.

Inhoud

Verdieping in vijf ochtenden, met de volgende onderwerpen:

  • stellen: beter stelonderwijs, betere schrijfopdrachten en betere evaluatie
  • mondelinge taal: voldoende en effectief tijd besteden aan mondelinge vaardigheden, ook in relatie tot andere vakken
  • spelling: vakdidactiek
  • begrijpend lezen en luisteren: stimuleren van actief lezen
  • data, planning en effectief lesgeven

‘Goede cursusinhoud, met name het taalbeleidsplan.’

Reactie van een eerdere cursist

‘Goede cursusinhoud, met name het taalbeleidsplan.’

Reactie cursist

Resultaat

Bijeenkomst 1: stelonderwijs

  • Je hebt kennis van vaardigheden die nodig zijn bij het stellen en je weet welke aanpak van belang is bij het verbeteren van het stelonderwijs.
  • Je hebt kennis van het beoordelen van stelproducten.
  • Je weet hoe je de doorgaande lijn van het stelonderwijs kunt verbeteren.
  • Je kunt een bestaande stel-les optimaliseren.
  • Je weet wat effectieve instructie bij stellen inhoudt.

Bijeenkomst 2: mondelinge taal

  • Je breidt je kennis en inzicht uit op het gebied van mondeling taalonderwijs en interactievaardigheden.
  • Je maakt kennis met een aantal werkvormen en denkroutines.
  • Je gaat als taalcoördinator bewuster om met taal in alle vakken en onderwijstijd aan mondelinge taal.

Bijeenkomst 3: spelling

  • Je hebt kennis van effectieve didactiek bij het aanleren van spelling.
  • Je hebt kennis van de cyclus van opbrengstgericht werken bij spelling (data, duiden, doelen, doen).
  • Je kent de leerlijn spelling en kunt deze inzetten in het onderwijs.
  • Je kunt een bestaande spellingles optimaliseren.
  • Je weet wat effectieve activiteiten zijn om spelling in te oefenen.
  • Je kunt onderbouwde leerstofkeuzes maken in de spellingmethode.

Bijeenkomst 4: activerend begrijpend lezen en begrijpend luisteren

  • Je hebt kennis van vaardigheden die nodig zijn bij het begrijpend lezen en je weet welke strategieën van belang zijn bij begrijpend lezen.
  • Je kent de verschillende toetsen begrijpend lezen en luisteren.
  • Je kunt de doorgaande lijn naar de onderbouw stimuleren.
  • Je kunt een bestaande begrijpend leesles optimaliseren.
  • Je weet wat effectieve instructie bij begrijpend lezen inhoudt.
  • Je kunt differentiëren in drie groepen.

Bijeenkomst 5: planning en organisatie

  • Je hebt handvatten voor het verbeteren van het taalbeleidsplan.
  • Je hebt inzicht in effectief lerarengedrag en weet hoe je dit kunt verbeteren.
  • Je hebt inzicht in de cyclus van data-duiden-doelen-doen.
  • Je kunt doelgerichter omgaan met je tijd als taalcoördinator.

P0402/S1104