Werken in de peuter-kleutergroep (po)

IKCA dreumes 152

Er is veel geschreven en gesproken over ontschotting in het onderwijs en de opvang. Hoe kan je de knip tussen opvang en onderwijs minder scherp maken als het gaat om de ontwikkeling tussen peuters en kleuters? Er is gebleken dat een nauwere samenwerking een positief effect heeft op de interprofessionele samenwerking.

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    12 SBU

  • icon info

    6 - 16

  • icon price

    650,00

  • icon place

    Cypresbaan 3 2908 LT Capelle aan den IJssel

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 12 jan. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
    • 9 feb. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
    • 9 mrt. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
  • icon trainer

    Mevrouw A.C.A. Oomens

Er is veel geschreven en gesproken over ontschotting in het onderwijs en de opvang. Hoe kan je de knip tussen opvang en onderwijs minder scherp maken als het gaat om de ontwikkeling tussen peuters en kleuters? Er is gebleken dat een nauwere samenwerking een positief effect heeft op de interprofessionele samenwerking.

Inhoud

Wanneer je besluit om een peuter-kleutergroep op te starten, moet je met een aantal factoren rekening houden. Door gericht aan samenwerking te zoeken tussen opvang en school worden de volgende kansen gecreëerd:

  • Start bij de visie, het doel van samenwerking: Een gezamenlijke visie vergemakkelijkt de overgang. Er is een verschil tussen wat medewerkers op de verschillende opleidingen hebben geleerd. Daarom is het belangrijk om van elkaar te weten wat ieders visie is en zodoende begrip voor elkaars standpunten op te brengen. Door deze standpunten te toetsen aan wetenschappelijk onderbouwde opvattingen wordt voorkomen dat de visie gebaseerd is op gevoel of overtuiging.
  • Kansen voor samenwerking. Het bestrijden van kansenongelijkheid tussen kinderen. Als we willen dat we voor kinderen gelijke kansen creëren, moeten we zo vroeg mogelijk beginnen met het verkleinen van de ongelijkheid. Wanneer opvang en onderwijs gaan samenwerken kunnen de kansen van alle kinderen naar een gelijk niveau worden getrokken.
  • Organisatie: welke vormen zijn er bij de start van samenwerking? Met welke wet- en regelgeving heb je te maken?
  • Aanbod voor de kinderen. Ben je er van overtuigd dat de doorgaande lijn in de ontwikkeling belangrijk is, dan is een goede overdracht van belang. Inhoudelijke afstemming kan worden versterkt door gebruik te maken van eenzelfde kindvolgsysteem. Naast de overdracht op papier is ook een warme overdracht waarbij ouders, PM’ers en leerkrachten samen zitten erg waardevol.

Resultaat

Door deze cursus te volgen kan er binnen je organisatie samen met onderwijs, bv in een kindcentrum, een kwalitatieve en overwogen start gemaakt worden met een peuter-kleutergroep.

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten van groep 1 en 2. Maar ook intern begeleiders en HBO coaches kunnen natuurlijk aansluiten.

P1013

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    12 SBU

  • icon info

    6 - 16

  • icon price

    650,00

  • icon place

    Cypresbaan 3 2908 LT Capelle aan den IJssel

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 12 jan. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
    • 9 feb. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
    • 9 mrt. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
  • icon trainer

    Mevrouw A.C.A. Oomens

x