Werken met Nieuwsbegrip op individuele basis (po)

Groep5 431

Voor sommige leerlingen is het nodig om alles uit de kast te trekken. Dan is het wel belangrijk dat je alle fijne kneepjes kent, en ze ook voldoende in de vingers hebt. Weet je bijvoorbeeld hoe je de hulpvragen uit Nieuwsbegrip optimaal gebruikt bij individuele begeleiding? Of hoe je zwakke lezers op weg helpt met modeling?

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

Voor sommige leerlingen is het nodig om alles uit de kast te trekken. Dan is het wel belangrijk dat je alle fijne kneepjes kent, en ze ook voldoende in de vingers hebt. Weet je bijvoorbeeld hoe je de hulpvragen uit Nieuwsbegrip optimaal gebruikt bij individuele begeleiding? Of hoe je zwakke lezers op weg helpt met modeling?

Veel logopedisten en remedial teachers werken met het programma Nieuwsbegrip bij de individuele begeleiding van leerlingen en studenten. Zwakke leerlingen hebben vaak een combinatie van problemen, bijvoorbeeld een beperkte werkgeheugencapaciteit en een beperkte woordenschat. Nieuwsbegrip voorziet in verschillende tekstniveaus en verschillende instructiemogelijkheden. Natuurlijk is er een duidelijke handleiding, maar de ervaring leert dat een training in het gebruik van de methode een wezenlijk verschil kan maken.

Inhoud

  • goed begrijpend leesonderwijs: didactiek en werkvormen
  • aansluiting van Nieuwsbegrip op de referentieniveaus
  • Nieuwsbegrip Brons en Zilver en Goud: haal alles eruit wat erin zit
  • differentiëren met Nieuwsbegrip

Zwakke lezers hebben vaak een combinatie van problemen. Toch is er met goede hulp en gerichte interventies ook bij zwakke lezers heel veel winst te halen!

Astrid Kraal, senior onderzoeker bij de CED-Groep

Resultaat

  • Je kent de uitgangspunten van Nieuwsbegrip.
  • Je hebt kennisgemaakt met de beschikbare materialen van Brons, Zilver en Goud.
  • Je hebt inzicht in de lesopbouw en leerlijn.
  • Je bent bekend met de belangrijkste didactische principes.
  • Je kunt veel meer uit Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl halen dan voorheen bij de individuele begeleiding.

Extra informatie

P0509/S2180

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
x