Afstemming binnen NPO
De schoolbesturen ontvangen het overgrote deel van het geld uit het nationaal plan. Zij informeren de gemeente over de analyse van de opgelopen vertragingen en de plannen van scholen. Gemeenten maken een analyse van deze bevindingen. Ook kunnen zij een rol vervullen in het compleet maken van het stedelijk beeld en patronen. Op basis daarvan bespreekt de gemeente met de besturen welke aanvullende onderwijsprogramma’s, begeleiding of kennisdeling zij ter ondersteuning aan scholen bieden, met name voor scholen met extra uitdagingen. Wat is effectief en efficiënt?
Samenwerking
De aanpak van gemeenten en hun samenwerking met scholen en andere betrokkenen wordt meegenomen in een tweetal overleggen:
- Het overleg dat gemeenten voeren met scholen en kinderopvang over onder meer het bestrijden van onderwijsachterstanden (bijvoorbeeld via de Lokale Educatieve Agenda en Gelijke Kansen Alliantie).
- Het overleg met samenwerkingsverbanden over de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp (OOGO).
Gemeenten kunnen in de regio verbindingen leggen en samenwerking organiseren tussen onderwijs, kinderopvang, zorg, sociaal werk, welzijn, sport en cultuur.