KBL 2025

‘Leefkinderen’ en ‘leeskinderen’: hoe krijgen we ook de leefkinderen aan het lezen?

Vanuit haar ervaring als bibliotheekmedewerkster beschreef Annie M.G. Schmidt twee groepen kinderen: leeskinderen en leefkinderen. ‘Leefkinderen hebben geen behoefte aan boeken, ze spelen liever’, aldus Annie. Toch is het van belang dat ook deze kinderen leesvaardig worden. In deze workshop verkennen we verschillende mogelijkheden om de fysieke leefwereld van kinderen te verbinden met motiverende functionele lees- en schrijftaken.

Doelgroep: midden- en bovenbouw po

Hilde Kooiker

Dr. Hilde Kooiker is onderzoeker aan HZ University of Applied Sciences in Vlissingen. Zij is onder meer projectleider van de Werkplaats Onderwijsonderzoek Leesvaardigheid Zeeland. In deze werkplaats werken leerkrachten vanuit verschillende typen onderwijs samen aan versterking van het leesonderwijs. Hilde promoveerde in 2024 aan de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar de integratie van begrijpend leesonderwijs en natuur- en techniekonderwijs. De focus lag op het aanleren van kennis over tekststructuren in informatieve teksten

Promotie Hilde Kooiker den Boer042

Hilde Kooiker

Onderzoeker aan HZ University of Applied Sciences in Vlissingen

Terug naar overzicht

Lieke Leenhouts

Lieke Leenhouts is leerkracht van groep 6 op IKC Regenboog in Middelburg. Samen leven, samen leren is de slogan van deze school. En dat geldt ook voor het taal- en leesonderwijs. Samen leven en samen leren bij taal en lezen geldt dan ook niet alleen voor de leerlingen maar ook voor de leerkrachten. Lieke is groot fan van jeugdliteratuur en zorgt er met haar enthousiasme voor dat elke leerling een lezer wordt.

Foto Lieke

Lieke Leenhouts

Leerkracht groep 6 op IKC Regenboog in Middelburg

Terug naar overzicht
x