Congres KBL 2

Lezen en schrijven in Natuur & Techniek: een vruchtbare combinatie!

Uit onderzoek weten we dat het belangrijk is om taaltaken zoveel mogelijk in te bedden in een functionele context. Natuur- en techniekonderwijs biedt zo’n rijke context waarin lees- en schrijftaken gecombineerd aangeboden kunnen worden. Daarnaast zijn de vakinhouden van natuur & techniek heel geschikt om aandacht te besteden aan tekststructuur. In ons onderzoeksproject hebben we voor de bovenbouw van het basisonderwijs verschillende thematische lessenseries natuur & techniek ontwikkeld waarin lees- en schrijfactiviteiten zijn geïntegreerd. Tijdens deze workshop laat ik je zien welke aanpak we daarbij hebben toegepast. Van daaruit krijg je handvatten waarmee je zelf aan de slag kunt in je eigen groep.

Hilde Kooiker – den Boer werkte als leerkracht in het basisonderwijs en is sinds 2012 docent Nederlands aan de pabo van de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen. Zij is als buitenpromovenda verbonden aan de Universiteit Utrecht en onderzoekt op welke manier lees- en schrijfonderwijs geïntegreerd kunnen worden bij natuur & techniek en wat de effecten zijn van deze vakintegratie.

Foto Hilde Kooiker den Boer jpeg

Hilde Kooiker-den Boer

Docent Nederlands aan de pabo van de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen

Terug naar overzicht
x