TB 635

'Ik zie geen leerlingen, maar bereik er des te meer’

Zijn vrouw schoof de vacature van onderwijsadviseur bij de CED-Groep drie jaar geleden onder zijn neus. ‘Op je lijf geschreven schat.’ Ze had gelijk.

In het voortgezet onderwijs was Rob Glandorf altijd al bezig met kwaliteit. Het team sterker maken, het verschil maken voor de klas, bezig zijn met onderwijsvisie. ‘Dat doe ik nog steeds. Ik kijk naar professionals, zet ze in hun kracht. Maar nu zonder te beoordelen en te sturen. Ik bereik de klassen. En: ik bepaal mijn eigen agenda.’

Neem de tijd
Hij had geen geluk met zijn start. Door de coronacrisis duurde het even voor Rob echt de praktijk in kon. Het betekende wel dat hij de organisatie rustig kon leren kennen. ‘Het is een overgang hoor. Op school staat je rooster vast, moet je meteen aan de slag en zit je in een heel dynamische omgeving. Ik zie dat nieuwe collega's daaraan moeten wennen, meteen veel willen en de lat hoog leggen. Ik had dat zelf ook in het begin. Opeens was ik niet meer de spil. Achteraf zie ik hoe goed het is om eerst het werk eigen te maken. Die drukte komt echt wel. En dan pas kun je beoordelen of het werk wat voor je is.’

Rob Glandorf 2

‘Gun jezelf minimaal een jaar om te ontdekken wat het werk inhoudt. De organisatie geeft er alle ruimte voor. Nu jijzelf nog.’

Rob Glandorf, senior onderwijsadviseur vo/mbo CED-Groep

Eigen regie
Rob is onderweg naar een afspraak en had daardoor wel even tijd om te bellen. ‘Ja, dat is echt een hele andere mindset. Niemand bepaalt wat ik doe. Ik werk hard, maar heb zelf ja gezegd tegen iedere afspraak die in mijn agenda staat.’ Rob is een doener en zei in eerste instantie ja tegen alles wat op zijn pad kwam. ‘Hierdoor heb ik een uitgebreid netwerk kunnen opbouwen. Daar pluk ik nu de vruchten van.’

Meer leerlingen bereiken
Mist Rob het onderwijs? ‘Soms wel. Maar ik wil niet terug. Ik realiseerde me: ik zie minder leerlingen, maar ik bereik er wel veel meer door het werk dat ik doe. Vorige week rondde ik een Teach-training af. Wat kreeg ik terug? "Mijn moeilijkste klas is niet meer mijn moeilijkste klas.” “Ik kreeg de leerlingen aan de slag.” “Het was opeens een leuke les door de Teach-technieken.“ De leerlingen hebben mij niet gezien, maar ik heb wel invloed. Daar doe ik het voor. Nu was het via een training, maar het kan ook via een adviestraject, klassenbezoeken of bestuursgesprekken over onderwijsvisie. Echt elke dag is anders.’

‘Echt elke dag is anders. Ik hoopte op verscheidenheid en die is er ook. Ik werk in de breedte aan alles wat met onderwijs te maken heeft.’

Rob Glandorf, senior onderwijsadviseur vo/mbo CED-Groep

Een klein, hecht team
Ondanks dat de adviseurs elkaar niet vaak wekelijks tegelijk zien, is het een hecht team. De sfeer is ongedwongen. 'Als we elkaar zien is het lekker even lachen samen. Er is altijd wel iemand die wat lekkers heeft gemaakt. We overleggen constructief, maar hebben ook tijd voor elkaar. Nieuwe collega's nemen we mee op pad. Ook kijken we goed naar elkaars talenten. Mijn manager waardeert me en geeft me haar vertrouwen. Als ik haar nodig heb, dan is ze er.'

Waardering

Sinds een paar maanden is Rob doorgegroeid van medior naar senior adviseur. ‘Een mooie waardering. En nu ik er echt helemaal in zit, weet ik: mijn baan is zo tof. Ik word gewaardeerd door de CED-Groep, maar ook door onze klanten. Toch geweldig, als je op persoonlijke titel wordt teruggevraagd? Het werk is mooi. Het is veelzijdig. Het is wat ik ervan had gehoopt.’

Lees meer verhalen

Onderwijsadviseur: iets voor jou?

Ga in gesprek en ontdek het
Naar de vacatures
x