L 7234

Beter Schrijven

Wetenschappelijk onderzoek

Opdrachtgever: Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)
Status: Dataverzameling afgerond (in 2015), proefschrift in ontwikkeling
Promotor: prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam, copromotor: dr. T. Janssen (beiden Universiteit van Amsterdam)

Het onderzoek
Nieuwsbegrip Schrijven is een programma met schrijflessen die aansluiten bij de actualiteit. Een aantal belangrijke elementen van het programma zijn instructie in verschillende schrijfstrategieën, modelling door leerkrachten, samenwerken van leerlingen en pre-writingactiviteiten.
Tijdens een grootschalig interventieonderzoek, dat plaatsvond tussen 2013 en 2015, werden de lessen van Nieuwsbegrip Schrijven ingezet in groep 6 t/m 8 van het basisonderwijs. Leerkrachten werden getraind en gecoacht.

Resultaten
Het onderzoek laat zien dat de leerlingen die werkten met de lessen van Nieuwsbegrip Schrijven significant beter schrijven dan leerlingen die regulier schrijfonderwijs krijgen. Hoe meer Nieuwsbegrip schrijflessen, hoe beter de teksten van de leerlingen. Ook blijkt dat de leerkrachten die met de Nieuwsbegrip schrijflessen werken zichzelf beter in staat vinden om onderwijs in schrijfstrategieën te geven.

Lees meer over dit onderzoek op de speciale website.

Logo NRO uni Adam NWO
BB 744

Meer weten?

Dit onderzoek is uitgevoerd door Saskia Rietdijk. Heb je vragen over onze onderzoeksafdeling of dit specifieke onderzoek? Neem contact met ons op.

Direct contact

Publicaties

Rietdijk, S., Weijen, D. van, Janssen, T., Bergh, H. van den, & Rijlaarsdam, G. (2018). Teaching writing in primary education: Classroom practice, time, teachers’ beliefs and skills. Journal of Educational Psychology, 110(5), 640.

Rietdijk, S., Janssen, T., Weijen, D. van, Bergh, H. van den & Rijlaarsdam, G. (2017). Improving writing in primary schools through a comprehensive writing program. The Journal of Writing Research, 9(2), 173-225.