Header Vijf tips OGW4 D

Recensie boek Opbrengstgericht werken in 4D

Door: Linda van Wezel, intern begeleider, Ste. Marie LPS basisonderwijs en kinderopvang

Praktisch, toegankelijk en bruikbaar. Dat hadden de auteurs voor ogen bij het schrijven van het boek Opbrengstgericht werken in 4D. Uit de mooie recensies die we hebben ontvangen, blijkt dat zij in deze missie ruimschoots zijn geslaagd.

'Het is praktisch en toegankelijk geschreven, zodat je het boek er makkelijk even bij pakt en het niet blijft liggen op de boekenplank,' schrijft Linda van Wezel. Hieronder delen we haar hele recensie.

Recensie

'Om de ontwikkeling en groei van de leerlingen te blijven volgen, juist ook van de leerlingen met goede resultaten, is het belangrijk om een goede analyse te maken van de hele school en daar op een goede, doelgerichte manier aan te werken met alle leerlingen. Het boek geeft hier hele fijne en concrete handvatten voor. Doordat je steeds de cyclus van data, duiden, doelen en doen doorloopt, sluit het werken echt aan bij de visie die we op school hebben: elke leerling kan groeien.'

Doelgerichte stappen
'De concrete stappen die je doorloopt tijdens het verzamelen en duiden van data, geven je een heel helder, overzichtelijk beeld van je school en je onderwijs. Omdat je vervolgens doelen stelt die bij jouw school en populatie passen, sluit het altijd precies aan bij jouw onderwijs, of je resultaten nu wat zwakker, gemiddeld of juist heel sterk zijn. De overzichtelijk opbouw, heldere uitleg en vele voorbeelden in het boek, zorgen ervoor dat je meteen hele doelgerichte stappen kunt zetten om het onderwijs op je school te versterken.'

Ook voor leerkrachten
'In het boek is veel aandacht voor de rol van de leerkracht. Wat de invloed van die rol is en hoe je het opbrengstgericht werken ook voor de leerkracht werkbaar maakt. Hierdoor is het ook voor leerkrachten zelf een prettig en praktisch boek om te lezen, al is het daar in eerste instantie niet per se op gericht. Elk hoofdstuk sluit af met een samenvatting van het hoofdstuk.'

Omdat je doelen stelt die bij jouw school en populatie passen, sluit het altijd precies aan bij jouw onderwijs. Of je resultaten nu wat zwakker, gemiddeld of juist heel sterk zijn.

Linda van Wezel, intern begeleider, Ste. Marie, LPS basisonderwijs en kinderopvang

Wil je meer weten over deze bestseller?