Vooral in de klas
‘Een schoolleider is dus vooral in de klas te zien, en niet achter het bureau. Onderwijskundig leiderschap heeft uiteindelijk invloed op de leerresultaten van leerlingen. Dit blijkt onder andere uit een meta-analyse van Karadag et al. (2015). In een promotieonderzoek van Girgis (2023) naar schoolleiderschapskarakteristieken die effectief zijn om de schoolresultaten te verbeteren, vond ik een mooie uitspraak van een geïnterviewde schoolleider, die het zo treffend samenvat:
𝗧𝗵𝗲 𝗯𝗶𝗴𝗴𝗲𝘀𝘁 𝗽𝗮𝗿𝘁 𝗼𝗳 𝗯𝗲𝗶𝗻𝗴 𝗮 𝗵𝗶𝗴𝗵𝗹𝘆 𝗲𝗳𝗳𝗲𝗰𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗶𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹 𝗹𝗲𝗮𝗱𝗲𝗿 𝗶𝘀 𝗻𝗼𝘁 𝗯𝗲𝗶𝗻𝗴 𝗮 𝗺𝗮𝘀𝘁𝗲𝗿 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗲𝗻𝘁 𝗯𝘂𝘁 𝗯𝗲𝗶𝗻𝗴 𝗮𝗯𝗹𝗲 𝘁𝗼 𝘄𝗮𝗹𝗸 𝗶𝗻𝘁𝗼 𝗮 𝗰𝗹𝗮𝘀𝘀𝗿𝗼𝗼𝗺 𝗮𝗻𝗱 𝗸𝗻𝗼𝘄 𝘄𝗵𝗮𝘁 𝗶𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘀𝗵𝗼𝘂𝗹𝗱 𝗹𝗼𝗼𝗸 𝗹𝗶𝗸𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝘄𝗵𝗮𝘁 𝗴𝗼𝗼𝗱 𝗽𝗿𝗮𝗰𝘁𝗶𝗰𝗲𝘀 𝗮𝗿𝗲.
Continue kwaliteitscheck
In de training koppelen we heel bewust persoonlijk leiderschap aan onderwijskundig leiderschap. We hebben samen goed nagedacht over de beste werkvormen en activiteiten. Alles wat we inzetten moet natuurlijk rechtstreeks naar een leeruitkomst leiden. Die kwaliteitscheck voeren we continue uit. Dat betekende dat we soms afscheid moesten nemen van hele leuke ideeën.’
Maatjes: een krachtig leermiddel
Eén van de favoriete onderdelen van Swaan: het werken met maatjes. ‘Iedere deelnemer wordt gekoppeld aan een medecursist. Deze gaan bij elkaar op school kijken en elkaar van feedback voorzien. Een heel krachtig leermiddel, dat tegelijkertijd inzoomt op kwaliteitszorg. Ze geven na afloop terug:
- Welke documenten hebben ze bekeken?
- Is in de school terug te zien wat op papier is gezet?
- Is het terug te horen in gesprekken met leerkrachten?
- Is het terug te zien in klas?
- Wat is te zien van de persoonlijke leiderschapsvaardigheden?
‘De Masterclass onderwijskundig leiderschap vormt nu een prima basis voor het volgen van de masterclass OGW4D,’ besluit Swaan.