Autisme: begrijp jij het denken? (so)

Groep5 084

Wil je het denken van jouw leerling met een autismespectrumstoornis (ASS) beter leren begrijpen? En wil je leren hoe je nog beter afstemt op zijn of haar onderwijsbehoefte? Begrijpen en herkennen van het denken en doen van leerlingen met een ASS vraagt om aanpassing op hun specifieke onderwijsbehoeften. Je leert in deze cursus hoe je jouw begeleiding aanpast aan jouw specifieke so-leerlingen.

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    2 bijeenkomsten

  • icon sbu

    10 SBU

  • icon info

    8 - 16

  • icon price

    495,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • wo 12 okt. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
    • wo 16 nov. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
  • icon trainer

    Mevrouw M.M.C. Smeets

  • Blended logo1

Wil je het denken van jouw leerling met een autismespectrumstoornis (ASS) beter leren begrijpen? En wil je leren hoe je nog beter afstemt op zijn of haar onderwijsbehoefte? Begrijpen en herkennen van het denken en doen van leerlingen met een ASS vraagt om aanpassing op hun specifieke onderwijsbehoeften. Je leert in deze cursus hoe je jouw begeleiding aanpast aan jouw specifieke so-leerlingen.

Inhoud

Je leert in twee bijeenkomsten de denkstijlen te herkennen in het denken en doen van jouw so-leerling. Aan bod komt:

  • Objectief observeren
  • De breinprocessen die van invloed kunnen zijn op het functioneren jouw leerlingen met een ASS
  • De elementen van executieve functies die belangrijk zijn bij taken voor so-leerlingen
  • De functie van een taakanalyse en een stappenplan
  • Autismevriendelijk begeleiden, rekeninghoudend met de denkstijlen

Het geleerde wordt naar de eigen praktijk gebracht aan de hand van opdrachten

Resultaat

  • Je hebt globaal inzicht in de breinprocessen/denkstijlen van leerlingen met een ASS
  • Je observeert en analyseert het gedrag van de leerling met een ASS
  • Je kunt zelfstandig een taakanalyse maken, rekening houdend met de denkstijlen
  • Je kunt zelfstandig een stappenplan maken, rekening houdend met de denkstijlen
  • Je hebt voor één van je leerlingen met een ASS een observatieverslag, waarmee je overdracht naar collega’s en andere belanghebbenden kunt realiseren
  • Je hebt een aanzet voor een handelingsplan om het (brein-)leren van je leerling te versterken
  • Je kunt het geleerde in de praktijk toepassen en reflecteren op je eigen handelen

Blended

De cursus is blended. De onlinemogelijkheden zijn geïntegreerd in de cursus waarbij onze visie op online leren leidend is. Hierdoor hebben de online middelen echt een toegevoegde waarde en worden de leerrendementen van de cursus verhoogd.

Extra informatie

  • Het betreft een basiscursus voor so-leerkrachten, intern begeleiders, logopedisten en therapeuten die (individueel of groepsgewijs) te maken hebben, of gaan krijgen met leerlingen met een ASS in het so
  • Afhankelijk van het aantal en type aanmeldingen, kan ingezoomd worden op leerlingen met een lage ontwikkelingsleeftijd
  • Je start deze cursus via e-learning. Daarna volgen twee bijeenkomsten van drie uur
  • We maken gebruik van praktijkvoorbeelden en reflectieopdrachten
  • Na afloop van de training ontvang je een bewijs van deelname

S0703

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    2 bijeenkomsten

  • icon sbu

    10 SBU

  • icon info

    8 - 16

  • icon price

    495,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • wo 12 okt. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
    • wo 16 nov. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Utrecht
  • icon trainer

    Mevrouw M.M.C. Smeets

  • Blended logo1
x