Pascal Ham is één van de cursisten van de Basiscursus Gedrag is een signaal. Pascal is schoolcontactpersoon bij PPO Rotterdam. Hij vertelt:
'De kern van deze cursus voor mij is dat het eigenlijk belangrijker is om te kijken naar wat zit er achter het gedrag dan naar wat een goede aanpak is op het gedrag dat ik zie.Â
Ik heb deze cursus gevolgd omdat ik toch wel vaak vragen krijg van leerkrachten en intern begeleiders over gedrag. Dat is vaak hetgeen wat zij het lastigst vinden.Â
Het grootste inzicht dat ik heb opgedaan is dat gedrag verschillende oorzaken kan hebben. Er kunnen verschillende signalen achter zitten. En dat het eigenlijk heel belangrijk is om eerst op zoek te gaan naar: wat is dat signaal? In plaats van wat aanpakken te gaan proberen.Â
Regelmatig kom ik in klassen en dan heeft de leerkracht of de intern begeleider een hulpvraag. En daar denk ik dan in mee. En met het ABC-schema kan ik eigenlijk heel objectief aangeven welk gedrag er was, en hoe de leerkracht daarop reageerde, maar ook wat eraan vooraf ging. Dat biedt vaak heel veel mooie inzichten.Â
Wat ik al in de praktijk heb gedaan, is dat ik bij een hulpvraag bij een van de leerlingen het ABC-schema heb gebruikt, om op die manier met de leerkracht en de termbegeleider in gesprek te gaan over het gedrag van deze leerling. En daarmee zijn we echt tot inzichten gekomen die we daarvoor nog niet hadden.Â
Dit was een jongetje van tien jaar die heel reactief gedrag liet zien. Dus hij reageerde heel snel op andere kinderen. En dat werd als heel vervelend ervaren. We kwamen er eigenlijk achter dat deze leerling niet goed wist hoe hij dit op een andere manier moest doen. En vooral heel graag contact wilde maken met andere kinderen, en dat daar dat gedrag eigenlijk vandaan kwam.Â
Wat ik zou willen zeggen tegen toekomstige cursisten is dat het 'tzeker waard is om deze cursus te volgen. In drie middagen leer je eigenlijk een heleboel over gedrag, wat erachter kan zitten en ook hoe je daarmee om kan gaan. En om zo je praktijk beter te maken.'