‘Dit is wat ik wil doen. Kennis delen. Passie delen.’

Dat ze niet haar leven voor de klas wilde staan, dat wist ze. Dat ze wel van de reuring op scholen houdt, dat wist ze ook. En zo werd de loopbaan van Karen van Bastelaere na haar Master Onderwijswetenschappen duidelijk: onderwijsadvies geven, en dan het liefste over rekenonderwijs.

‘Vijftien jaar heb ik voor de klas gestaan op een basisschool,’ vertelt Karen. ‘Op diezelfde school ben ik doorgegroeid naar teamleider. Ik was altijd al bezig met het verbeteren van de lessen, ook binnen het team. Hoe zorgen we dat het onderwijs staat als een huis? Nu doe ik dat de hele dag.’ 

Karen van Bastelaere 1

Karen van Bastelaere, onderwijsadviseur en rekenspecialist

Een kloppend hart voor rekenen 
‘Ik weet nog dat ik vanuit de leerkring van het bestuur een studiereis maakte naar België, om te kijken: hoe doen ze het daar? Daar ging mijn hart sneller van kloppen. Rekenen is echt mijn passie. Dus toen ik de vacature bij de CED-Groep zag, viel alles op zijn plaats. Ik vind het heerlijk om op scholen te komen, in de klassen te observeren en met professionals aan de slag te zijn.’  

Reflecteren onderweg 
Karen is voor haar werk veel onderweg. ‘Het verschilt per week hoeveel ik rijd. Soms is een school om de hoek, en kan ik op de fiets. Maar ik maak zeker wel kilometers. Daar zag ik van tevoren tegenop, maar het grappige is: ik vind het juist fijn. Het is een prima manier om me mentaal voor te bereiden op mijn afspraken, ik bel met collega's en heb op de terugweg tijd om te reflecteren. Ik kijk terug op de dag en smeed plannen voor een volgende sessie. Zo combineer ik het reizen met werk.’ 

‘Ik bel onderweg met collega's en heb tijd om te reflecteren. Ik kijk terug op de dag en smeed plannen voor een volgende sessie.’

Het diepe in 
Een paar maanden na haar start gaf Karen haar eerste training. ‘Ik heb eerst meegelopen en me de materie goed eigen gemaakt. We stemmen in het team de inhoud van ons aanbod goed af, bijvoorbeeld onze visie op rekenonderwijs.’ De eerste keren zelfstandig voor de groep vond Karen heel spannend. ‘Mijn horloge houdt mijn hartslag bij en de meter sloeg goed uit,’ lacht ze. ‘Nu heb ik dat niet meer hoor. Maar die spanning was ook goed. Het maakt me extra scherp.’   

Achter de schermen 
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? ‘Het onderwijs is elke dag anders, zeggen ze. Maar mijn werk is écht elke dag anders. De ene dag doe ik lesbezoeken met feedbackgesprekken, samen met iemand van de school. De andere dag geef ik training, bereid ik trainingen voor of begeleid ik stuurgroepen. Iedere school is anders. Daarom is ieder traject maatwerk. Dat vinden we heel belangrijk.’ 

‘Iedere school is anders. Daarom is ieder traject maatwerk. Dat vinden we heel belangrijk.’

Het allerleukste 
‘Als ik zie dat er kwartjes vallen bij teams. Als professionals net zo enthousiast worden over het onderwerp als ik. Als ik zie dat leraren betere resultaten halen. Dat vind ik prachtig. Ik ben ook blij met mijn team van vijf rekenexperts. We weten elkaar goed te vinden en kennen elkaars kwaliteiten. De onboarding was een warm bad. Ik werk natuurlijk veel alleen, maar voel me verbonden met het team. Ook bouw ik mooie werkrelaties op, doordat trajecten vaak langer duren.’ 

Onderwijsadviseur: iets voor jou?

Ga in gesprek
Naar de vacature
x