‘Echt in gesprek zijn met leerkrachten, daar geniet ik van’

Het was altijd al wat ze wilde: scholen en leerkrachten adviseren. De loopbaan van Grazia Palumbo liep dan ook in een rechte streep naar de functie van onderwijsadviseur. Hoogzwanger solliciteerde ze op de felbegeerde baan bij de CED-Groep. Inmiddels kan ze terugkijken op haar eerste jaren als onderwijsadviseur. Is het zoals ze hoopte dat het zou zijn?

Voorzien van praktijkervaring 
Na haar master Pedagogische wetenschappen, met als afstudeerrichting Onderwijskunde, deed Grazia eerst de nodige onderwijservaring op. ‘Tijdens mijn studie zat ik in werkgroepen met ervaren leerkrachten. Zo ontdekte ik dat ik zelf praktijkervaring nodig had om een goede adviseur te worden.’ In de vijf jaar dat ze voor de klas stond, werd het keer op keer bevestigd: Grazia's passie ligt bij het jonge kind. ‘Toen ik de vacature voor een jonge kind-adviseur bij de CED-Groep zag, wist ik meteen: dit is het.’ 

Grazia Palumbo de Nooijer 2

Grazia Palumbo, onderwijsadviseur Het jonge kind

Kersverse adviseur én moeder 
Vol positieve energie begon Grazia aan haar kersverse baan, meteen na haar zwangerschapsverlof. ‘Dat vond ik wel spannend, want ik wist hoe het is om te werken zonder gezin. Hoe zou het zijn om opeens te gaan reizen, met een kindje thuis? Gelukkig beheren mijn man en ik allebei onze eigen agenda. Ik ben een goede planner en dat geeft rust. Ook verschilt het heel erg per week hoeveel ik op pad ben. Het gaat prima zo.’  

‘Ik leer nog elke dag’ 
Tijdens haar jaren in het onderwijs nam Grazia graag taken en opdrachten op school- en bestuursniveau op zich. ‘Die cognitieve uitdaging heb ik nodig.  In mijn eerste maanden bij de CED-Groep heb ik veel interne trainingen gevolgd en liep ik mee met collega's. Inmiddels ben ik ingewerkt op belangrijke aanpakken als Teach Like a Champion, Vreedzaam en Opbrengstgericht werken in 4D. Ook ben ik zelf mentor van een nieuwe collega. Ik leer nog elke dag en de opdrachten die ik krijg worden steeds groter. Het leuke is: ik leer niet alleen intern, maar ook van de scholen waar ik kom. Het werk verbreedt mijn horizon.’ 

‘Ik leer niet alleen intern, maar ook van de scholen waar ik kom. Het werk verbreedt mijn horizon.’

Dynamische dagen 
Een gemiddelde werkdag? Die kan Grazia eigenlijk niet omschrijven. ‘Echt iedere dag, iedere week is anders,’ vertelt ze. ‘Het is heel dynamisch. Vanmiddag verzorg ik bijvoorbeeld een bijeenkomst van 3 uur op een school in de buurt, over spelend leren. In de ochtend beantwoord ik mails, bel ik een nieuwe klant en maak ik de agenda voor een stuurgroepbijeenkomst volgende week.’  

Het allerleukste 
Wat houdt het concreet in om training en advies te geven? ‘Het gaat om nul-, tussen- en nametingen, teambijeenkomsten, stuurgroepen begeleiden en lesbezoeken,’ vertelt Grazia. ‘Omdat ik ben afgestuurd op wiskundige initiatie, doe ik vaak rekentrajecten. Maar ik word ingezet op alle onderwerpen waar ik veel van weet en waar ik goed op ben ingewerkt. Met mijn teamleider kijk ik welke kant ik op wil groeien. Daar is alle ruimte voor. Waar het inhoudelijk ook over gaat: het allerleukste vind ik het contact met de leerkrachten. Ik ben niet vooral aan het zenden, maar ga echt in gesprek.  Daar geniet ik van.’  

Onderwijsadviseur: iets voor jou?

Ga in gesprek
Naar de vacature
x