Header KBL 9 2023

Handouts Conferentie begrijpend lezen

Hand-outs lezingen en workshops

Plenaire lezing 1

Lezen in de vakken: hoe en wat dan?
Door: Jacqueline Evers-Vermeul en Ted Sanders (Universiteit Utrecht)

Plenaire lezing 2

Met plezier jouw leerlingen (weer) aan het lezen krijgen? De belangrijke rol van de lezende leerkracht.
Door: Naomi Smits (leerkracht groep 8, leescoördinator, auteur, columnist en co-founder van de Leesknokploeg)

Workshops

1. Hoe praktijkonderzoek door leraren kan bijdragen aan beter leesonderwijs
Door: Liza van den Bosch (Universiteit Leiden)

2.
Leesdoelen en inhoudsdoelen in balans? Kies goede teksten!
Door: Suzanne Bogaerds-Hazenberg (Radboud Universiteit)

3. Als je schrijft, lees je beter!
Door: Hilde Kooiker- den Boer (HZ University of Applied Sciences Vlissingen)

4. Nieuw bij Nieuwsbegrip – VTL en Fictie
Door: Yvet van Noordt (CED-Groep / Kenniscentrum Begrijpend Lezen)

5. Leren lezen met de totaalaanpak: het LIST-programma
Door: Anneke Bemer (CED-Groep)

6. De Gouden leesaanpak: het ontwikkelen van een liefde voor lezen
Door: Dineke de Groot (CED-Groep)

7. Thematisch werken met Close Reading en Nieuwsbegrip, een kijkje in de praktijk
Door: Carla Woudstra en Leonie Botterman (Basisschool Martinus Twello in Twello)

8. Universele Instructie in Lezen (UIL): Online leesbijles in lezen
Door: Christine Espin (Universiteit Leiden)

9. Op weg naar beter taal- en leesonderwijs!
Door: Joanneke Prenger (SLO)

Voor u gelezen (VUG)

Presentatie VUG: Wetenschappelijke kennis toepassen in de onderwijspraktijk
Door: Petrelle Tomassen (CED-Groep)

Publicatie VUG 2023 - samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek

x