Van klas naar bestuurskamer
Onderwijsvernieuwing begint vaak bij leraren in de klas. Maar of die vernieuwing ook beklijft? ‘Dat wordt mede bepaald aan de bestuurstafel,’ betoogt Margéke Hoogenkamp, bestuurder van de CED-Groep. Als je een stevige verandering wilt realiseren, dan is iedereen nodig: de leraren, het schoolteam, de schoolleiding – en het bestuur.
'Soms volstaan kleine ingrepen niet meer'
'Scholen werken voortdurend aan verbetering,' zegt Margéke. 'Maar soms merk je: kleine ingrepen zijn niet genoeg. Dan is er iets fundamentelers nodig. In de klas, maar ook daarbuiten.' Goud Onderwijs is zo’n integrale aanpak, die inzet op kansengelijkheid én excellentie. Gebaseerd op de Uncommon Schools uit de VS en vertaald naar de Nederlandse context, richt het programma zich op vier pijlers: sterke leraren, een positieve schoolcultuur, een doordacht curriculum en een duidelijke organisatiestructuur. 'Je grijpt in op meerdere niveaus tegelijk. Dat maakt het krachtig, maar ook complex.'
Publicatie Bestuurlijk leiderschap bij onderwijsvernieuwing
De publicatie Bestuurlijk leiderschap bij onderwijsvernieuwing laat zien hoe bestuurders het verschil kunnen maken in complexe verandertrajecten. De beschreven ervaringen komen voort uit de invoering van Goud Onderwijs.