TB 999 344

Nieuwsbegrip als extra ondersteuning in de brugklas

Begrijpend lezen; de een doet het fluitend, voor de ander blijft het een strijd. Wat ondersteuning is dan wel fijn. Brugklassers Line, Ciro en Fran van het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek volgden zes weken lang iedere donderdag extra lessen Nieuwsbegrip en kunnen er weer helemaal tegenaan.

Ciro (13, Wolfert Lyceum): ‘Ik lees teksten nu veel rustiger en aandachtiger’

‘Ik vond begrijpend lezen best lastig’, zegt Line Banikarimi (12). ‘Daarom moest ik meedoen aan de extra lessen Nieuwsbegrip. Het hielp echt. Ik kijk nu heel anders naar een tekst. De manier waarop ik nu lees en alle stapjes zet, is anders dan hiervoor. Ik begrijp een tekst nu veel sneller. Voorheen las ik eerst de hele tekst en ging ik daarna pas naar de vragen kijken. Nu werk ik veel gestructureerder. Ik lees eerst de vragen en daarna pas de tekst. Dan weet ik veel beter waar ik op moet letten bij het lezen. Per kopje kijk ik wat er staat, wat ik al weet en welke informatie ik nog nodig heb. Dat scheelt echt enorm. In het begin was het wel even doorbijten, maar achteraf ben ik heel erg blij dat ik het heb gedaan. Het heeft me enorm geholpen. Mijn cijfer voor Nederlands is omhoog gegaan van een 6,6 naar een 7.’

Veel rustiger en aandachtiger lezen

Ook Ciro Djau (13) is enthousiast over de Nieuwbegriplessen. ‘Op de basisschool vond ik Nieuwsbegrip best leuk. Iedere keer een nieuw en ander onderwerp dat in het nieuws was. Best interessant. Ik las die teksten wel altijd heel snel. Dan wilde ik snel klaar zijn en raffelde ik het een beetje af. In groep 8 ging dat nog wel, maar nu loop ik toch een beetje vast en sta ik niet zo goed voor Nederlands. Tijdens de extra lessen Nieuwsbegrip heb ik geleerd om de tekst veel rustiger en aandachtiger te lezen. Dan gaat het stukken beter en ik merk het ook aan mijn cijfers.’

Voor later als ik ga studeren

‘Ik ben dyslectisch en ik had soms best moeite met teksten’, vertelt Fran Schumacher (13). ‘Dus ik was eigenlijk wel blij dat ik naar de extra lessen kon. Het gaat nu ook veel beter. Het grootste verschil is dat ik echt anders naar teksten ben gaan kijken. In plaats van meteen te beginnen, kijk ik nu eerst naar de kopjes. Echt analyseren van de tekst. Dat werkt veel beter. En ik doe het niet alleen voor nu, in de brugklas, maar ook voor als ik later ga studeren. Dan krijg je natuurlijk ook allemaal studieboeken met teksten erin. De manier van lezen die ik nu heb geleerd, daar heb ik dan zeker ook wat aan.’

NB tekst
x