Letterlijk vertaald zijn de Amerikaanse Uncommon Schools ‘ongewone scholen’. Hun doel: voortreffelijk onderwijs bieden aan kinderen met een grote prestatiekloof, waardoor deze het beste uit zichzelf kunnen halen. Een perspectief op een goede toekomst, voor álle kinderen. In 1975 startte de eerste in New York. Vandaag de dag zijn er 54 Uncommon Schools met in totaal 20.000 leerlingen. Het lukt maar liefst 99% van de kinderen om door te stromen naar de havo.
Amerikaans succes
Aan deze ongewoon goede resultaten in Amerika ligt een waterdichte succesformule ten grondslag. De hele organisatie is gericht op het ontzorgen van leerkrachten, waardoor deze zich volledig kunnen richten op het geven van excellent onderwijs. Hiermee hervinden zij hun werkplezier. Leerlingen kunnen rekenen op hoge verwachtingen, strikte gedragsroutines en veel plezier. Gewenst gedrag wordt beloond door de leerkracht én de klas.
Randvoorwaarden
De aanpak van de Uncommon Schools is integraal. Het is dan ook van essentieel belang dat het door de hele schoolorganisatie en het bestuur wordt gedragen. Het succes vraagt om grote volharding aan de missie en ambitie. Leerkrachten geven niet op voor ze hun doel hebben bereikt. Dit enthousiasme brengen zij ook over op de leerlingen en vormt het basisingrediënt voor de positieve leercultuur. Ouders ondersteunen door het tekenen van een overeenkomst. Overheden geloven in de Uncommon Schools en investeren erin. Dit is onmisbaar.