‘Ik volgde mijn interesse’
In het eerste jaar liep Gonca geregeld mee met collega’s en volgde ze interne trainingen. ‘Dat is echt goed geregeld. In eerste instantie richtte ik me vooral op didactiek, bijvoorbeeld met Teach Like a Champion of DPL. Toen ik kennismaakte met Vreedzaam, dacht ik: dit ben ik. Het past bij mijn visie op hoe kinderen en teams zich Vreedzaam kunnen ontwikkelen. Je werkt aan cultuurverandering, zowel in de klas als op schoolniveau, waardoor je veel impact maakt. Tegen scholen zeggen we altijd: jullie kiezen Vreedzaam, maar Vreedzaam moet ook bij jullie passen. Ik volgde mijn interesse en ben een interne training gaan volgen om Vreedzaam-trainer te worden. Zo combineer ik verschillende trajecten en ervaringen om scholen op meerdere manieren te ondersteunen.’
Vreedzaam in de praktijk
Hoe ziet het Vreedzaam-werk van Gonca er in de praktijk uit? ‘De invulling van de trajecten is verdeeld over het jaar. Tussen deze contactmomenten gaan scholen zelf aan de slag. Wat ik doe:
- klassenconsultaties
- teamtrainingen
- stuurgroepen begeleiden
- leerlingmediatoren trainen
- ouderbijeenkomsten begeleiden
Doordat ik de scholen regelmatig bezoek, kan ik een mooie band opbouwen. Je bent echt bezig met het bouwen aan een nieuwe cultuur. Daarom is het goed om op de scholen te komen, maar als het onderwerp het toelaat overleggen we ook wel online. Elke dag is Vreedzaam, maar elke dag is anders.’