‘Toen ik kennismaakte met Vreedzaam dacht ik: dit ben ik’

Dankzij een stage bij de CED-Groep tijdens haar Master Onderwijspsychologie merkte Gonca Durmaz hoe inspirerend het werkveld van onderwijsadvies kan zijn. Vanuit haar passie voor het onderwijs én met de wens om de praktijk goed te leren kennen, koos ze er na haar master voor om de pabo te doen en voor de klas te staan. Die stap voelde voor haar heel logisch: ze wilde begrijpen hoe het er in de praktijk aan toe gaat en had een grote liefde voor het onderwijs. Daarna wisten Gonca en de CED-Groep elkaar meteen weer te vinden.

Als kind was ze al geïnteresseerd in mensen en wist ze: ik wil ‘iets’ met mensen doen. Deze interesse bracht haar in de richting van onderwijspsychologie. Wat heeft de periode voor de klas haar gebracht? ‘Voor de klas staan vond ik ontzettend leuk én leerzaam,’ vertelt Gonca. ‘Die praktijkervaring vind ik heel belangrijk, want ik wil goed zijn in wat ik doe. In de klas kon ik dingen ondervinden en uitproberen. Naast de trainingen die ik aan leerkrachten geef, leid ik tijdens een Vreedzaam-traject ook kinderen op die leerlingmediator willen worden. Dan komen alle ervaringen heel mooi samen.’ 

Foto Gonca Durmaz

Gonca Durmaz, Onderwijsadviseur Primair Onderwijs

Terug van weggeweest 
Gonca kijkt met veel plezier terug op haar stage. ‘Ik vind de CED-Groep nog steeds zo'n mooie, oprechte organisatie. De collega’s zijn fijn en behulpzaam en hebben zoveel passie voor het werk. Ik herkende die passie meteen. Het is bijzonder om allemaal hetzelfde te willen en samen in een flow te zitten. Ik ontdekte dat je als adviseur scholen inhoudelijk heel goed kunt helpen. Voor de klas bereikte ik één groep, en nu bereik ik er heel veel. Het was voor mij dan ook heel logisch om bij de CED-Groep te solliciteren, inmiddels alweer bijna vier jaar geleden.’ 

‘De collega's zijn fijn en behulpzaam en hebben zoveel passie voor het werk. Ik herkende die passie meteen.’

‘Ik volgde mijn interesse’ 
In het eerste jaar liep Gonca geregeld mee met collega’s en volgde ze interne trainingen. ‘Dat is echt goed geregeld. In eerste instantie richtte ik me vooral op didactiek, bijvoorbeeld met Teach Like a Champion of DPL. Toen ik kennismaakte met Vreedzaam, dacht ik: dit ben ik. Het past bij mijn visie op hoe kinderen en teams zich Vreedzaam kunnen ontwikkelen. Je werkt aan cultuurverandering, zowel in de klas als op schoolniveau, waardoor je veel impact maakt. Tegen scholen zeggen we altijd: jullie kiezen Vreedzaam, maar Vreedzaam moet ook bij jullie passen. Ik volgde mijn interesse en ben een interne training gaan volgen om Vreedzaam-trainer te worden. Zo combineer ik verschillende trajecten en ervaringen om scholen op meerdere manieren te ondersteunen.’ 
 

Vreedzaam in de praktijk 
Hoe ziet het Vreedzaam-werk van Gonca er in de praktijk uit? ‘De invulling van de trajecten is verdeeld over het jaar. Tussen deze contactmomenten gaan scholen zelf aan de slag. Wat ik doe:  

  • klassenconsultaties 
  • teamtrainingen  
  • stuurgroepen begeleiden 
  • leerlingmediatoren trainen 
  • ouderbijeenkomsten begeleiden 

Doordat ik de scholen regelmatig bezoek, kan ik een mooie band opbouwen. Je bent echt bezig met het bouwen aan een nieuwe cultuur. Daarom is het goed om op de scholen te komen, maar als het onderwerp het toelaat overleggen we ook wel online. Elke dag is Vreedzaam, maar elke dag is anders.’ 
 

‘Je bent echt bezig met het bouwen van een nieuwe cultuur.’

In het DNA 
Ieder kwartaal heeft het team van Vreedzaam een kwartaalmeeting. ‘Dit doen we helemaal in de stijl van Vreedzaam. We werken met binnenkomers, stellen commissies in en alles is bespreekbaar. Vreedzaam komt echt in je DNA. Het is fijn om het gedachtengoed met het hele team van Vreedzaam te delen. Al ben ik veel alleen op pad, ik heb toch het gevoel dat we het samen doen.’ 

Onderwijsadviseur Burgerschap: iets voor jou?

Ga in gesprek
Naar de vacature
x