L 7132

‘We zetten samen een mooie doorgaande lijn neer’

Op haar vorige school was Daniëlle Gelaudie al leescoördinator. Geïnteresseerd als zij is in taal en lezen, werd ze dat op CBS Het Braambos ook meteen. Toen de directeur aangaf dat er behoefte was aan een taalcoördinator, was het meteen duidelijk: die rol is Daniëlle op het lijf geschreven. Ze volgde de Basiscursus Taalcoördinator een paar jaar geleden en kan inmiddels terugblikken. Wat heeft het haar gebracht?

Veranderen, van groep 1 tot groep 8
De populatie van Het Braambos is in de loop van de tijd veranderd. Kinderen uit de nieuwbouwwijk maakten langzaam meer plaats voor expats. ‘Dat betekent dat we steeds meer onderwijs geven aan kinderen die geen Nederlands spreken,’ vertelt Daniëlle. ‘Ik had behoefte aan handvatten om een doorgaande lijn te creëren. Als bovenbouwleerkracht heb ik weinig ervaring in de onderbouw, dus de lessen over kleuteronderwijs waren heel welkom. Daarnaast heb ik een collega die Nederlands als tweede taal als specialisme heeft. Met onze gebundelde kennis kunnen we een mooie lijn neerzetten.’

Interactief leren van en met elkaar
Acht keer kwam de groep bij elkaar. ‘Ik vond het zo fijn om met collega's uit allerlei windstreken te sparren. Dankzij veel coöperatieve werkvormen hebben we volop kunnen uitwisselen. Doordat je meteen toepast wat je leert, blijft het veel beter hangen. Ook losten we soms ter plekke al problemen op. Zo ging ik met een heel goed idee naar huis voor het sorteren van de boeken in onze schoolbibliotheek. Verder hebben we steeds met elkaars plannen meegelezen. Heel leerzaam.’

Danielle Gelaudie oud cursist basiscursus taalcoordinator po

‘Dankzij veel coöperatieve werkvormen hebben we volop kunnen uitwisselen. Soms losten we ter plekke al problemen op.’

Daniëlle Gelaudie, leerkracht en taalcoördinator CBS Het Braambos, Hoofddorp

In de rol gegroeid
Waar Daniëlle eerder niet goed wist hoe ze dingen kon aanpakken, weet ze inmiddels precies wat ze doet. ‘En ik weet ook waaróm ik dingen doe. Ik weet nu goed wat de rol inhoudt en dat komt ook helemaal overeen met wat mijn directeur van mij verwacht. Het eindproduct was een taalbeleidsplan voor drie jaar. We zijn nu halverwege de uitvoering en ik ben het volgende plan al aan het voorbereiden. Mijn collega's weten me te vinden en komen naar me toe met vragen over spelling- of taallessen of voor boekentips.’

Werken met data
Eén van de onderdelen van de cursus is opbrengstgericht werken. Voor Daniëlle bekend terrein, omdat de school werkt met Opbrengstgericht werken in 4D. ‘Het heeft zo'n meerwaarde om de data te bekijken en die ook goed te duiden. Welke doelen stellen we? Is dat realistisch? En als we een lat niet hebben gehaald, hoe kunnen we dat dan verklaren? Dat weet ik allemaal. Ik ben ook betrokken bij de schoolevaluaties.’

‘Het heeft zo'n meerwaarde om data goed te duiden. Welke doelen stellen we? Zijn die realistisch? Dat weet ik allemaal.’

Daniëlle Gelaudie, leerkracht en taalcoördinator CBS Het Braambos, Hoofddorp

Tips voor toekomstige cursisten
Aan toekomstige cursisten wil Daniëlle meegeven: ‘Als je twijfelt, ga het dan vooral doen. Het heeft me veel gebracht. Wat voor mij goed werkte is dat ik op de cursusdagen volledig vrij geroosterd was. Op die manier is de studiebelasting goed te doen. Oh ja, en begin op tijd.’


Ligt jouw hart ook bij taal en lezen?

Dan is de Basiscursus Taalcoördinator misschien wel iets voor jou.
Schrijf je in
x