37491424 xl

Met Teach Like a Champion naar meer leerrendement en minder ruis

Docenten van het Tabor College Oscar Romero in Hoorn startten twee jaar geleden met Teach Like a Champion. Een grote groep volgde de basiscursus van de CED-Groep en een deel daarvan ook de verdiepingscursus. Mirjam de Klerk, teamleider en docent, is enthousiast. 'Het is voor mij een gereedschapskist, waarmee ik het leerrendement in mijn klas kan verhogen en het draagt bij aan een fijner leerklimaat.'

Mirjam de Klerk nam samen met een collega het initiatief om iets met Teach te doen. 'We waren ontevreden over het gedrag van leerlingen in bepaalde klassen en keken naar hoe andere scholen dat aanpakten. We hoorden dat het Trinitas College in Heerhugowaard bezig was met Teach. Zij waren enthousiast en vonden het "heel helpend" . Dat klonk goed.' 

Het Tabor College kwam in contact met een adviseur van de CED-Groep. Na een aantal klassenobservaties om de school te leren kennen, begeleidde de adviseur de basiscursus-groep. 'Zij stelde voor met een aantal technieken te beginnen waarvan hij dacht dat het paste bij onze school', vertelt Mirjam. 'Het fijne van de adviseur is dat hij zelf ervaring heeft met lesgeven, met management en goed is in het geven van dit soort begeleiding. Iedereen voelde zich echt door hem gezien.' 

Voor mij was het bijzonder om te zien wat het effect is van een goede start van de les.

Mirjam de Klerk, teamleider en docent Tabor College Oscar Romero in Hoorn

Rust en ruimte 

'Er was veel draagvlak voor gezamenlijke afspraken over een effectieve lesstart. Reden genoeg om daar tijdens de bijeenkomsten voldoende ruimte aan te geven,' gaat de adviseur verder. 'Dit heeft geleid tot afspraken en praktische tips die echt aansloten bij de wensen van de docenten en de verschillen per vak.' De leraren gingen aan de slag met Teach-technieken als 'Begintaak', 'Drempel' en 'Bliksembeurt'. Mirjam: 'Bij de Begintaak bijvoorbeeld zet je een taak op het bord waarmee de leerlingen direct na binnenkomst zonder uitleg aan de slag kunnen. Dat creëert rust en ruimte. Als docent heb je dan nog even tijd om iets met een leerling te bespreken of te observeren hoe leerlingen het aanpakken. Dat geeft je weer informatie over je leerlingen.' Verschillende docenten hadden van de technieken gehoord, maar het was toch anders om het zelf te doen en te ervaren. 'Voor mij was het bijzonder om te zien wat het effect is van een goede start van de les. Met technieken als de Drempel en de Begintaak komt er meer rust in de klas en dat is zo belangrijk voor het verdere verloop van de les. Dat heb ik als een eyeopener ervaren.' 

Samen praten over de technieken, bleek van grote meerwaarde. 'Als we een techniek uitprobeerden, maakten we daar een filmpje van en bespraken we dat met elkaar', vertelt Mirjam. 'Doordat je namen aan de technieken geeft, maakt het dat je eenzelfde taal met elkaar spreekt. Je praat bijvoorbeeld over wat er gebeurt als je leerlingen op net een andere manier een compliment geeft. Je observeert beter, je wordt je meer bewust van het effect van je eigen handelen en je krijgt meer grip op alles.' 

Tijdens het verloop van de bijeenkomsten werd het al gauw duidelijk welke leerbehoeften de docenten hadden en tegen welke problemen ze in de praktijk aanlopen

Innovatie- en organisatieadviseur CED-Groep

Meer uit leerlingen halen

'Tijdens het verloop van de bijeenkomsten werd het al gauw duidelijk welke leerbehoeften de docenten hadden en tegen welke problemen ze in de praktijk aanlopen', vertelt de adviseur. 'Hierdoor kon er al tijdens de lessen snel tot praktische Teachwerkwijzen worden overgegaan.' De docenten waren erg tevreden over het verloop en de uitkomsten van de basiscursus. Mirjam: 'Doordat we met een heleboel leraren de les op dezelfde manier begonnen, raakten leerlingen eraan gewend. Dat zorgde voor meer rust en dan kun je meer uit leerlingen halen.' Het enthousiasme was zo groot dat een nieuwe groep leraren de basiscursus volgde. Een deel van de docenten ging verder met een verdiepingscursus. 'Op dit moment zijn we zoekende naar hoe we Teach verder de school in kunnen brengen', zegt Mirjam. 'Docenten die de verdiepingscursus hebben gevolgd, kunnen bijvoorbeeld als coach optreden, maar niet iedereen wil dat. We denken er over om het observatieformat dat is gelinkt aan Teach schoolbreed in te zetten. Een andere mogelijkheid is het instellen van meer intervisiebijeenkomsten.' Mirjam vindt dat Teach haar veel heeft gebracht. 'Voor mij is het een gereedschapskist met allemaal tools die ik kan gebruiken om het leerrendement in de klas te verhogen. Ook krijg ik meer feedback van de leerlingen over wat ze hebben geleerd. Ik ben me meer bewust van mijn handelingen en het effect ervan. Bovendien draagt het bij aan een fijner leerklimaat.'

Begin met een grote groep 

Ze wil Teach zeker aanbevelen aan andere scholen. 'Het is mooi en nuttig. Wel raad ik aan om van tevoren goed voor ogen te hebben wat je er als school mee wilt bereiken. Maar begin vooral met een grote groep gemotiveerde docenten, die kunnen anderen weer meetrekken in hun enthousiasme. Dat is bij ons ook gebeurd.'

Teach Like a Champion 

Teach Like a Champion bestaat uit 62 bruikbare technieken die onmiskenbaar bijdragen aan betere prestaties van leerlingen. Teach is een middel om de kwaliteit van het hele onderwijs te verbeteren. Zo kan het ook een praktische invulling geven aan onder andere een sterk klassenmanagement, eigenaarschap, leerlingmotivatie en formatief lesgeven.

Ontdek Teach Like a Champion

Rob Glandorf 1

Meer weten over Teach Like a Champion?

Teamleider Rob Glandorf helpt je graag verder.

x