Online les rekenmaatje

Rekenmaatjes rekenen op Nieuwsrekenen

Voor leerkrachten van basisscholen is het alle zeilen bijzetten om de leerlingen op het 1S-niveau voor rekenen te krijgen. De ABN-AMRO Foundation zet zich net als de CED-Groep in voor gelijke kansen, en startte in 2021 het Maatjesproject Rekenen. Medewerkers van de bank gaan aan de slag als rekenmaatje, met behulp van Nieuwsrekenen. Hoe is dat bevallen? Change Manager en rekenmaatje Myrthe Ceelen blikt terug.

Nieuwsrekenen is het zusje van Nieuwsbegrip. Waar Nieuwsbegrip het actuele nieuws gebruikt voor begrijpend lezen, technisch lezen en woordenschat, verwerkt Nieuwsrekenen ditzelfde nieuws in aantrekkelijke rekenopgaven. De methode is zo toegankelijk, dat rekenmaatjes er makkelijk mee kunnen werken. Speciaal voor de rekenmaatjes maakte de CED-Groep een webinar en een handleiding Nieuwsrekenen. Goed voorbereid gingen 10 maatjes aan de slag, allemaal met een eigen leerling. Myrthe werd gekoppeld aan Mya, een meisje van 10 uit groep 6, dat veel moeite heeft met rekenen.

Hoe ziet zo'n maatjestraject eruit?
‘Ik sprak Mya tien weken lang een half uur via Teams. Zij zat dan kant en klaar, met de uitgeprinte materialen voor zich. Ik bereidde me ook voor door in te loggen in het portaal van Nieuwsrekenen. Daar staan altijd alle materialen van die week, op alle niveaus. In een paar klikken had ik het. Heel simpel. De eerste keer had Mya alle sommen al gemaakt, maar de keren erna hebben we alles samen doorlopen. Ik ben zelf dol op rekenen en vond het zo leuk.’

Hoe wist je hoe je Mya kon helpen?
‘Van tevoren las ik me kort in. Welke sommen gaan we doen, en wat is het onderwerp van de week? Ik herinner me een leuke les over spinnen, omdat er een grote spin was ontdekt. In de lessen van de kinderen zit altijd een stappenplan dat ze zelf kunnen gebruiken bij het rekenen. Daar kon ik dan ook op terugvallen. Voor mij was er ook steeds een handleiding en een stappenplan beschikbaar. De les begint altijd met praten over het onderwerp. Daarna ga je stap voor stap verder. Ik heb ook wel wat van mijn eigen rekentrucjes gedeeld. Deelsommen bleef ze echt heel moeilijk vinden. Dat heb ik uiteindelijk ook aan de leerkracht teruggegeven via de speciale WhatsApp-groep.’

‘Alles wat ik nodig had was heel duidelijk en makkelijk te vinden in het portaal van Nieuwsrekenen.’

Myrthe Ceelen, Change manager ABN-AMRO bank

Wat is het effect van de actuele onderwerpen?
‘Ik vond dat sowieso zelf heel leuk. Het was voor mij helemaal nieuw. In de gesprekken merkte ik dat Mya altijd wel wat van het onderwerp afwist. Daar had ze dan al wat over gehoord via het Jeugdjournaal, of in de leeslessen eerder in de week. Als je al iets van een onderwerp weet, heb je er ook meer affiniteit mee en dan gaat het rekenen ook beter. Dat zag ik wel terug bij haar ja.’

Hoe wist je op welk niveau Mya rekent?
‘Van de leerkracht wist ik welk niveau ze heeft. Het stond ons in overleg vrij om met niveaus te experimenteren als het te makkelijk of te moeilijk ging. Ik heb bij Mya nog een niveau hoger geprobeerd, maar we zijn uiteindelijk weer teruggegaan naar het oorspronkelijke niveau. Dit ging uiteraard in overleg met de leerkracht, die dan ook zorgde dat Mya steeds de juiste materialen had. Ik kon zelf uit het systeem heel makkelijk de juiste voorbereiding ophalen.’

Hoe vond Mya de lessen met jou?
‘Ze was heel enthousiast en iedere keer blij me weer te zien. Zo lief, ze had zelfs een schriftje met mijn naam erop. De ene keer ging het rekenen beter dan de andere keer, maar ze vond het altijd leuk. De methode draagt al bij aan het rekenplezier, en de één-op-één begeleiding geeft nog eens extra energie. Voor de leerkracht lijkt het me heel fijn dat de leerlingen extra aandacht kregen. Het was een heel geslaagde pilot. Ik ga me zeker nog een keer aanmelden.’

‘De methode draagt al bij aan het rekenplezier. De één-op-één begeleiding geeft nog eens extra energie.’

Myrthe Ceelen, Change manager ABN-AMRO bank

Wat leerkrachten en andere maatjes vertellen
In de evaluatie van de pilot vertellen leerkrachten wat zij hebben ervaren. Extra individuele aandacht is fijn, want rekenen is een speerpunt. Het rekenen gaat ook echt beter. Daarnaast neemt het zelfvertrouwen van de kinderen toe, doordat zij gesprekken voeren met deskundigen buiten de school. Videobellen met een Change manager van een grote bank, dat doe je niet elke dag. De maatjes zien dit ook terug. Bijna unaniem geven ze aan dat een rekenmaatje flink bijdraagt aan het zelfvertrouwen van de kinderen. Over Nieuwsrekenen zijn ze het allemaal eens: een superfijne methode. Uitgebreid, duidelijk en erg leuk.

Betere resultaten, meer rekenplezier en kinderen lekkerder in hun vel: deze pilot is meer dan geslaagd. Ben je benieuwd naar Nieuwsrekenen? Vind meer informatie en bekijk de voorbeeldlessen.

Gratis twee maanden proberen?

Meer rekenplezier, betere resultaten
Vraag proefpakket aan
x