Goud event banner

CED-Groep blikt feestelijk terug op drie jaar Goud Onderwijs

Duidelijke regels en routines, rust in de school en leerlingen en onderwijsprofessionals die met plezier leren en werken. Een positieve schoolcultuur dus, dankzij Goud Onderwijs; het vernieuwende onderwijsconcept dat de CED-Groep 3 jaar geleden ontwikkelde. Zes pilotscholen gingen ermee aan de slag. Op 31 oktober was het tijd om de balans op te maken tijdens een feestelijk event in Hal 4.

De middag begint met een blik door de ogen van Rotterdamse onderwijsbestuurders. ‘Als ik een school binnenstap, voel ik meteen of het goed zit.’ Jasmijn Kester is voorzitter bij Stichting Kind & Onderwijs. ‘Voor mij is dat echt een graadmeter. Door Goud Onderwijs heerst door de hele school een gemeenschappelijk gevoel van: wij willen het beste uit de school halen en dat doen we met elkaar.’ Hoge verwachtingen stellen dus. En dat werkt volgens Jasmijn goed. ‘Zeker bij kinderen die dat niet bij voorbaat krijgen aangereikt. Daarvan gaat mijn hart sneller kloppen. Er gebeurt echt iets. Goud Onderwijs zorgt voor magie in de school. En enthousiaste collega’s geven dat onderling aan elkaar door.’

‘Goud Onderwijs zorgt voor magie in de school’

Jasmijn Kester, voorzitter Stichting Kind & Onderwijs

Hoe maken we onze scholen sterker?
Ook Diane Middelkoop, voorzitter Stichting PCBO Rotterdam-Zuid, was meteen enthousiast over Goud Onderwijs. ‘In Rotterdam Zuid zijn we elke dag bezig met de vraag hoe we onze scholen sterker maken en hoe we de kwaliteit van ons onderwijs structureel kunnen verbeteren. Met Goud Onderwijs kan dat. Als je zo’n concept uitwerkt en je hebt het eenmaal staan, dan ben je een aantrekkelijker werkgever. In tijden van lerarentekort is dat wel erg welkom. Hopelijk trekt zo’n goede krachtige school dito leerkrachten.’

Rust en snelheid
Annemiek Dijkhuizen, bovenschools directeur bij Stichting BOOR, is onder de indruk van de rust op school en de snelheid waarmee de instructies worden gegeven. ‘Vorig jaar zijn wij naar de Verenigde Staten geweest waar dit concept is opgezet. Toen vielen alle puzzelstukjes op hun plek. Ook de scheiding tussen de verschillende rollen op school kwam daar goed naar voren. Het viermanschap dus. Die manier van werken zien we nu echt op onze scholen terug en dat gaat heel goed.’

‘In Rotterdam Zuid zijn we elke dag bezig met de vraag hoe we onze scholen sterker maken en hoe we de kwaliteit van ons onderwijs structureel kunnen verbeteren. Met Goud Onderwijs kan dat.’

Diane Middelkoop, voorzitter Stichting PCBO Rotterdam-Zuid

Veel sneller starten met de lessen
Ook de Rotterdams Goud-scholen zelf zijn te spreken over het nieuwe concept. ‘Er is nu veel meer rust en ruimte om te werken aan het lesgeven’, zegt Luise Sieswerda, leerlingdecaan KC het Oude Westen. ‘Aan het begin van het schooljaar is het altijd weer even wennen aan de school, aan elkaar en aan de leerkracht. Maar nu is er vanaf dag één al zo veel rust, structuur en duidelijkheid. Daardoor kunnen wij veel sneller starten met de lessen. Die routines lopen overal doorheen en ze zorgen voor meer ruimte om te werken aan het lesgeven.’

Meer onderlinge ondersteuning
Maarten Neomagu, directeur KC het Oude Westen, ziet door Goud Onderwijs veel meer onderlinge ondersteuning in het team. ‘In het begin was het even zoeken. Maar gaandeweg zijn we elkaar steeds meer gaan ondersteunen en komen we echt verder. Op het moment dat er nieuwe collega’s komen, merk ik dat zij hier meteen in meegaan. Ik kan het iedere school dan ook echt aanraden.’

GOUD 1 KLEIN 1
GOUD 2 KLEIN 1
GOUD 7 KLEIN 1

Werkgeluk
Ook bij obs Pantarijn zijn ze drie jaar geleden gestart met Rotterdams Goud. ‘Dagelijks staan we in de groepen’, zegt leerkracht Nicole. ‘Met elkaar kijken we naar de didactiek die we aanpakken en samen geven we de lessen. En dat nemen we weer mee als startpunt voor de volgende les. Dat gaat dus echt over coaching on the job. Ook voor beginnende leerkrachten werkt dat heel fijn. Die worden op een fijne manier meegenomen in het vak van leerkracht.’

Sterk management, hoogwaardige didactiek
Wethouder Said Kasmi ziet dat zeker ook. ‘Personeelstekort is natuurlijk een belangrijk speerpunt’, merkt hij op. ‘Goud Onderwijs kan daar zeker bij helpen. Fijn om vandaag uit de praktijk te horen hoe het bevalt. Als je ziet dat kinderen vooruit gaan dan heeft dat zonder meer effect op je werkgeluk.’ Succesfactoren als de scheiding van zorg en bedrijfsvoering dragen daar volgens de wethouder aan bij. ‘Daardoor creëer je sterk management en hoogwaardige didactiek. Maar ook structuur is belangrijk. Als er meer orde is in de klas, dan kun je kinderen de beste kansen geven om wat van hun leven te maken. Met name dat laatste is in deze huidige tijd met heel veel afleiding voor kinderen, geen overbodige luxe.’

Een beetje rust, reinheid en regelmaat
Niet alleen scholen die al met Goud werken waren vandaag aanwezig. Ook scholen die interesse hebben in het nieuwe concept komen ervaringen ophalen. De Koningin Beatrixschool bijvoorbeeld. ‘Wij zijn een school met de bijbel uit de Haagse Schilderswijk’, vertelt directeur Eunice Hage tijdens de borrel na afloop. ‘Wij hebben een hoge schoolweging en onze opbrengsten zijn aan de lage kant. Een beetje rust, reinheid en regelmaat kunnen onze leerlingen wel gebruiken. Thuis en op straat hebben ze dat niet. School is al een veilige haven maar sommige gedragingen kunnen echt niet. Hopelijk kan Goud Onderwijs helpen daar wat aan te veranderen. De ervaringen van vandaag neem ik mee terug naar mijn schoolbestuur en wie weet is het wel wat voor ons.’

Drie jaar na de aftrap van Goud Onderwijs

Meer weten over Goud Onderwijs?

Alles op een rij
Ontdek Goud Onderwijs
x