Samen ontwikkelen, samen leren
Tijdens de ontwikkelfase was er een nauwe samenwerking tussen de docenten en de ontwikkelaars van de CED-Groep. ‘Ik had dat nog nooit gedaan, maar het was een ontzettend waardevolle wisselwerking. Theorie en praktijk kwamen echt samen.’ De lessen bestaan uit lezen, schrijven en woordenschat én zoomen diep in op een thema. Iedere les is eerst getest, uitgebreid besproken en vervolgens verbeterd. ‘Als we ergens tegenaan liepen, ging dat mee in de revisie.’
Evidence based
Sterk Nederlands is een evidence based aanpak. ‘Ik ben me er nu veel meer van bewust hoe belangrijk het is om wetenschappelijk onderbouwd materiaal te gebruiken. De ontwikkelaars hebben zoveel ervaring. Ik heb een hele lijst met verwijzingen naar literatuur gekregen. Zo blijkt uit onderzoek dat actief lezen heel belangrijk is, dat het goed is om lezen en schrijven te integreren en dat een thematische aanpak beter werkt dan losse lessen. De thema's sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen en gaan bijvoorbeeld over sociale media, robotica en muziek. Zo vergroten leerlingen hun leesvaardigheden én ze breiden tegelijk hun kennis van de wereld uit.’