Na de training: borging
Hoe zorgen Joost en Luc dat Teach blijft leven in het team, als de implementatie straks is afgerond? Joost: ‘We willen zorgen voor activerende lessen. We faciliteren dat door middel van de training, waar de teams handvatten krijgen. Daarna is het aan de docenten om te kijken: wat past bij mij? Wat past bij mijn groep? Omdat activerende didactiek een speerpunt is, kijken we daar expliciet naar bij onze lesobservaties. Teach komt aan bod bij het nabespreken van de lesbezoeken en we nodigen collega's uit om bij elkaar te kijken.’ Ook in de teamvergadering komt Teach aan bod. ‘Het is onze taak om te zorgen dat Teach levend wordt gehouden, dus we zetten het als kort punt op de agenda. Het is geen verplichting om ermee te werken, maar het is wel een van de middelen om onze doelen te behalen.’
‘We hebben veel gelachen’
Trainer Rob Glandorf verzorgt de trainingen op het Candea College. ‘Makkelijk toepasbare technieken zijn heel fijn, maar de rol van de trainer is minstens zo bepalend voor het resultaat,’ vinden de teamleiders. ‘Het is een niet te onderschatten factor. We hebben het met Rob getroffen. Hij voelt goed aan wat er nodig is en vond de juiste toon voor ons team. Als trainer moet je de groep voor je winnen, met de inhoud maar ook met je manier van doen. We hebben veel gelachen. Dat is heel belangrijk. De bijeenkomsten voelen bijna als teambuilding. Collega's hebben er zin in.’
De positieve ervaringen in de bovenbouw zijn doorgedrongen in de rest van de school. Collega's van de onderbouw komen bij Joost en Luc vragen: zou Teach ook iets voor ons zijn? Luc: ‘Ik denk dat veel technieken in ieder leerjaar passen en dat die onderdeel kunnen worden van onze lessen.’ Joost is blij met de keuze voor Teach. ‘Als je tijd van collega’s vraagt, is het des te waardevoller als die investering zo positief uitpakt.’