Teach cover boek

Teach Like a Champion in de bovenbouw

De docenten werken hard. Maar hoe zorg je dat leerlingen daadwerkelijk aan de slag gaan? Daar zijn veel collega’s naar op zoek. Activerende didactiek is dan ook een van de speerpunten in de havo/vwo-bovenbouw van het Candea College in Duiven. En zo startten de teams dit schooljaar met een training Teach Like a Champion. Met het eind in zicht blikken teamleiders Joost Schellekens en Luc Peters terug: wat heeft Teach gebracht?

De teams hebben inmiddels twee trainingen achter de rug. Er volgt nog een derde bijeenkomst. ‘En voor de havo is er behoefte aan een extra bijeenkomst over interventies die de lesvoortgang niet verstoren,’ vertelt Joost. ‘Die behoefte speelt op het vwo minder.’ Teach Like a Champion was voor de meeste teamleden nog onbekend. Zowel Luc als Joost hebben de ervaring dat trainingen lang niet altijd positief worden ontvangen. ‘Deze keer vonden de collega's echter dat hun tijd echt zinvol was besteed,’ zegt Luc. ‘Voor het eerst waren alle teamleden enthousiast. Niet alleen over de Teach-technieken, maar ook over de inspirerende manier van trainen.’

‘Voor het eerst waren alle teamleden enthousiast. Over de Teach-technieken, maar ook over de inspirerende manier van trainen.’

Luc Peters, teamleider bovenbouw vwo

Kleine stappen, snel effect

De technieken van Teach zijn klein en behapbaar, waardoor docenten er snel mee aan de slag kunnen. En dat deden ze ook. ‘Het leeft vanaf het eerste moment,’ zegt Joost. De begintaak is een goed voorbeeld. Die techniek werkt zo: zodra de leerlingen binnenkomen, staat er al een korte, zelfstandige taak voor hen klaar. Zonder tussenkomst van de docent gaan ze direct aan de slag, terwijl de docent de ruimte heeft om de registratie te doen. Dit betekent: meer effectieve lestijd en geactiveerde leerlingen. Luc gebruikt de begintaak zelf ook. ‘Jullie hebben zeker scholing gehad, zeiden de leerlingen. Maar ondertussen doen ze het wel en zijn ze onmiddellijk in de aan-stand. En het mooie is: als je merkt dat het werkt, motiveert dat om ook een andere techniek te proberen.’

Voor groen en rijp

Sommige elementen van Teach waren wel bekend bij het team. Joost: ‘Natuurlijk is niet alles nieuw. Veel collega's passen sommige technieken al uit zichzelf toe. En sommige passen misschien niet bij iedere docent of groep. Dat is prima. Het gaat erom dat we samen blijven ontwikkelen en werken aan een groter palet aan mogelijkheden.’ In de teams zitten veel doorgewinterde, hoogopgeleide docenten. ‘De training is heel verfrissend, juist voor ervaren collega's,’ vertelt Luc. ‘Het is makkelijk om in vaste patronen te belanden. Juist daarom is het zo verfrissend om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Het doorbreken van die patronen maakt activerende lessen echt mogelijk. Het enthousiasme van de groep is een fijne motor. Een collega die de eerste bijeenkomst heeft gemist, had toch al de eerste hoofdstukken van het boek gelezen.’

‘Als je tijd van collega’s vraagt, is het des te waardevoller als die investering positief uitpakt.’

Joost Schellekens

Na de training: borging

Hoe zorgen Joost en Luc dat Teach blijft leven in het team, als de implementatie straks is afgerond? Joost: ‘We willen zorgen voor activerende lessen. We faciliteren dat door middel van de training, waar de teams handvatten krijgen. Daarna is het aan de docenten om te kijken: wat past bij mij? Wat past bij mijn groep? Omdat activerende didactiek een speerpunt is, kijken we daar expliciet naar bij onze lesobservaties. Teach komt aan bod bij het nabespreken van de lesbezoeken en we nodigen collega's uit om bij elkaar te kijken.’ Ook in de teamvergadering komt Teach aan bod. ‘Het is onze taak om te zorgen dat Teach levend wordt gehouden, dus we zetten het als kort punt op de agenda. Het is geen verplichting om ermee te werken, maar het is wel een van de middelen om onze doelen te behalen.’

We hebben veel gelachen’

Trainer Rob Glandorf verzorgt de trainingen op het Candea College. ‘Makkelijk toepasbare technieken zijn heel fijn, maar de rol van de trainer is minstens zo bepalend voor het resultaat,’ vinden de teamleiders. ‘Het is een niet te onderschatten factor. We hebben het met Rob getroffen. Hij voelt goed aan wat er nodig is en vond de juiste toon voor ons team. Als trainer moet je de groep voor je winnen, met de inhoud maar ook met je manier van doen. We hebben veel gelachen. Dat is heel belangrijk. De bijeenkomsten voelen bijna als teambuilding. Collega's hebben er zin in.’

De positieve ervaringen in de bovenbouw zijn doorgedrongen in de rest van de school. Collega's van de onderbouw komen bij Joost en Luc vragen: zou Teach ook iets voor ons zijn? Luc: ‘Ik denk dat veel technieken in ieder leerjaar passen en dat die onderdeel kunnen worden van onze lessen.’ Joost is blij met de keuze voor Teach. ‘Als je tijd van collega’s vraagt, is het des te waardevoller als die investering zo positief uitpakt.’

Duurzame impact

Hoe zorg je ervoor dat de effecten van Teach-professionalisering duurzaam zijn? Met de 63 technieken van Teach Like a Champion boek je razendsnel resultaten. Maar we kennen allemaal het verschijnsel: de waan van de dag slaat toe, er zijn wisselingen in het team en er zijn meer thema's die aandacht vragen. ‘Hoe zat het ook alweer?’ denk je op een dag. En dat is zonde van de investering. Borging en beleid zijn nodig voor duurzame impact. Maar er zijn nog meer mogelijkheden.

Na de basiscursus is het mogelijk om verder te verdiepen. In de verdiepingscursus leren deelnemers onder andere hoe zij collegiale lesobservaties kunnen uitvoeren. Dit versterkt de collegiale intervisie. Ook is er de optie om één of meer collega's op te leiden tot interne Teach-coördinator. Een Teach-coördinator doet lesobservaties en voert feedbackgesprekken met behulp van de Teach-principes. Zo raakt Teach helemaal verweven in de lespraktijk.

Meer weten over Teach Like a Champion in het voorgezet onderwijs?

Je leest er hier alles over.
Meer informatie
x