Foto vreedzaam De pepermolen

Van baby tot puber: één gezamenlijke vreedzame taal

Eén taal voor alle kinderen. Dát is het gezamenlijke doel van kinderopvang en buitenschoolse opvang De Pepermolen op Texel. Sinds de overname door Stichting Kopwerk in 2022 werkt De Pepermolen samen met vreedzame basisschool De Vliekotter aan de vorming van een integraal kindcentrum (ikc). Daarbinnen speelt het programma Vreedzaam een duidelijke rol. Hoe bevalt dit in de praktijk? Locatieleider AnneMarlieke Witte-Klunder en pedagogisch medewerker Kim Neutkens-Alkema vertellen over hun ervaringen.

Nog iets erbij? Die gedachte speelde zeker in het team bij de start van het Vreedzaam-traject.' AnneMarlieke herinnert zich dat de reacties in het team wisselend waren. ‘Onze medewerkers zijn al sterk in de interactie met kinderen. Die wetenschap dat we veel goed doen, gaf gelukkig ook vertrouwen.’ De medewerkers van de twee locaties voor buitenschoolse opvang keken uit naar de gemeenschappelijke pedagogische lijn. Kim: ‘Het bso-team is jong en dan helpt het enorm als er één heldere set afspraken geldt. Over hoe je met spullen omgaat bijvoorbeeld. Dat is op school hetzelfde als op de bso. Dat geeft rust én duidelijkheid, voor het team en voor de kinderen.’ Hoe komen die afspraken tot stand? 

Samen werken aan een grondwet 
Een implementatie van Vreedzaam in de kinderopvang is maatwerk. Bij De Pepermolen zijn de pedagogisch medewerkers van groep 0-4 en de medewerkers van de buitenschoolse opvang geschoold. In dit geval bestaat de scholing uit vier bijeenkomsten, een groepsbezoek en individuele coaching. AnneMarlieke kijkt daar met een goed gevoel op terug. ‘De bijeenkomsten waren afwisselend en leerzaam, en werkten bovendien verbindend. Het had het positieve effect van teambuilding. De vreedzame binnenkomer was een leuke manier om meteen de verdieping in te gaan.’ Bij de eerste bijeenkomst schoof ook het team van basisschool De Vliekotter aan. Samen maakten zij een grondwet: een set afspraken, regels en gedeelde waarden die de basis vormt voor de dagelijkse praktijk. ‘We waren door het ikc-traject al bezig met onze missie en visie, dus dit sloot mooi aan,’ zegt AnneMarlieke. ‘Als je die grondwet echt gebruikt, dan groeien kinderen als vanzelf door, binnen een herkenbare en veilige omgeving.’ 

‘De bijeenkomsten waren afwisselend en leerzaam, en werkten bovendien verbindend. Het had het positieve effect van teambuilding.’

AnneMarlieke Witte-Klunder, locatieleider De Pepermolen

Invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling 

Kim was aanwezig bij de coachingsgesprekken van Charlotte Hekkenberg, de adviseur Vreedzaam van de CED-Groep. ‘Een van de opdrachten was: film jezelf tijdens een vreedzame activiteit. Daarna bespraken we: hoe ging het? Wat vond je er zelf van? Charlotte zag vaak dingen die ik zelf had gemist. We deden al veel goed, maar Vreedzaam voegt echt iets toe. De handpoppen Aap en Tijger zijn inmiddels vaste gezichten in de groep. En de spellen in de bso? Die vinden ze even spannend, maar willen ze daarna meteen opnieuw doen.’ Ook op sociaal-emotioneel vlak ziet Kim verandering. ‘Bij het thema “Samen doen” had ik een parcours gemaakt, waarbij de kinderen om de beurt moesten meedoen. Om de beurt spelen is voor jonge kinderen best lastig. Maar ik zag dat ze steeds minder alleen aan zichzelf dachten.’ Kim en AnneMarlieke halen lachend een recent Instagram-filmpje van De Pepermolen op, met twee peuters die elkaar troosten op de fiets. ‘Dat is toch prachtig om te zien.’ 

‘We deden al veel goed, maar Vreedzaam voegt echt iets toe.’

Kim Neutkens-Alkema, pedagogisch medewerker De Pepermolen

Vreedzaam verweven in het dagelijks werk  

Een zoektocht bij De Pepermolen: hoe verweven we Vreedzaam in onze bestaande thema's en methodes, zoals Uk& Puk? AnneMarlieke: ‘Charlotte heeft ons daar echt goed in begeleid. We zijn nu veel meer doelgericht gaan kijken: wat willen we bereiken en hoe passen de vreedzame elementen daarin? Nu voelt het niet meer als iets extra's, maar als geïntegreerd. Charlotte dacht echt met ons mee, hoe we Vreedzaam onderdeel kunnen maken van wat we al doen. Het voorkomt dat de werkdruk toeneemt. Dat is heel fijn. We voelen nu allemaal: dit klopt, dit past bij ons. De volgende stap is dat we ouders gaan informeren, zodat ook zij goed weten: hoe ziet Vreedzaam eruit? Waar werken we naar toe?’  

 

De begeerde doorgaande lijn 

Door de ikc-vorming is er al veel samenwerking met de school. Zo komen de basisschoolleerlingen voorlezen in de kinderopvang, gaan de jonge kinderen kijken in groep 1 en 2 ter voorbereiding op de overstap en worden de doelen van de thema's samen bepaald. ‘Voor de kinderen is het heel voordelig dat het verschil tussen de opvang en school klein is,’ besluit AnneMarlieke. ‘We hadden laatst weer een vergadering, waarin we bespraken hoe we dezelfde taal kunnen gaan spreken. Daar kreeg ik zoveel energie van. We willen echt alle kinderen van 0 tot 13 op hetzelfde aanspreken. Daar doen we het voor.’ 

Benieuwd naar Vreedzaam?

Ontdek Vreedzaam zelf
x