Trots en plezier
De positieve ontwikkelingen hebben veel gedaan met de kinderen. Lisette: ‘Het was prachtig om te zien dat kinderen plezier kregen in de lessen en trots waren op de resultaten die ze haalden. Maar ook voor het team is het zo fijn. Vorig jaar hoorden we bij de audit dat we een voldoende hadden gehaald. Het bleef stil, tot ik zei: horen jullie wat er is gezegd? Toen landde het pas en barstte het team uit in juichen en klappen. Zij hebben altijd zo hard gewerkt, en zijn zo gedreven. Nu werken zij nog net zo hard, maar wel precies aan de goede dingen. Het bestuur ziet ook wat we bereiken en geeft ons complimenten.’ De nieuwe aanpak voelt als een nieuwe start, die samenvalt met de nieuwe naam van de school. Obs Finlandia werd obs Mathenesse. ‘Die nieuwe naam is een ode aan de wijk en een nieuwe start voor de school. Het kwam allemaal heel mooi samen.’
Samen met het team
De introductie van opbrengstgericht werken was het startschot van razendsnelle veranderingen. Met onverminderd enthousiasme zoog het team de aangereikte kennis op. ‘De mensen die hier werken, hebben daar bewust voor gekozen,’ vertelt Jany. ‘De school is klein, maar staat in een kwetsbare wijk. We hebben hier geen enkele leerling met een Nederlandse nationaliteit. Binnen de dagelijkse werkzaamheden nieuwe vaardigheden leren en toepassen vraagt veel van het team. Wij maken de plannen, maar het team moet het uitvoeren. Zonder hen hadden we dit nooit voor elkaar gekregen. Soms moest ik een leerkracht gewoon naar huis sturen. Ze hebben zo hard gewerkt.’ Het pedagogisch klimaat op obs Mathenesse is uitstekend, zo bleek ook uit de uitgevoerde COEL-meting. Het team is warm, gestructureerd en duidelijk, maar er ontbrak een ondersteuningsstructuur. Ook wilden de leerkrachten wel hoge verwachtingen hebben van de leerlingen. ‘Maar ze worstelden met de vraag: hoe geef je dat vorm? En hoe zorg je voor goed afgestemd aanbod? Dat weten ze nu. Datagestuurd werken is de huisstijl van de school geworden.’