De kracht van verbinden met spelend leren
Een instructiemodel in de onderbouw betekent niet dat spelen verdwijnt. Integendeel. Grazia: ‘Juist als je weet wat je doel is, kun je het spel daar betekenisvol op inrichten. Zomaar een voorbeeld: je wilt aan de slag met getalsherkenning. Dat kun je voor oudere kleuters heel leuk verwerken in een winkeltje, door de artikelen te koppelen aan een getal. Wat kost een pak appelsap? Op het pak vinden de kinderen dan het getal 3. Rijke hoeken zijn dus belangrijk: uitnodigende speelplekken in de klas, gevuld met materialen die actief spel, zelfstandigheid en leren stimuleren. Dit vraagt kennis van de leerkracht, en een goede voorbereiding. Maar dan zie je het gebeuren: spel wordt doelgericht, betekenisvol, en kinderen zijn betrokken. Ik geloof niet in werkbladen voor kleuters. Laat ze maar lekker handelend bezig zijn.’
Grazia in haar element
Keer op keer ziet Grazia het enthousiasme van leerkrachten groeien, als zij zich realiseren wat ze allemaal kunnen bereiken met DPL. 'Als ze ontdekken hoe ze doelgerichte en instructie en spelend leren kunnen verbinden. Dat vind ik zo mooi. En dan zie je het gebeuren in de groepen. Soms is één tip al genoeg om verschil te maken. Bijvoorbeeld: werk toe naar één doel. Dat maakt het overzichtelijk voor de leerkracht én voor de kinderen.’ Wie advies van Grazia krijgt weet: het is altijd theoretisch onderbouwd. ‘Maar ik moet net als leerkrachten ook schakelen. Met het GRIMM-model bijvoorbeeld. De fasen ik-wij-jullie-jij geven een nuttig theoretisch kader. Maar in de kleutergroep begin je niet altijd bij de ik-fase. Kleuters zijn nieuwsgierig. Soms laat je ze eerst verkennen, om daarna pas de instructie te geven.’