Instructie in groep 1 en 2
Werkt jouw school met een model voor directe instructie? Dan is het wel belangrijk dat dit model aansluit bij kleuters. Want iedereen die in de onderbouw werkt weet: kleuters hebben een andere aanpak nodig dan oudere kinderen. Toch is het voor leerkrachten vaak zoeken hoe zij kunnen aansluiten bij de spelende manier waarop kleuters leren. Gelukkig kan het wel. Het Doordacht Passend Lesmodel (DPL) is erg geschikt als instructiemodel voor groep 1-2. Ook kun je een mooie doorlopende lijn creëren naar groep 3.Â
Hoe onderscheidt DPL zich?Â
DPL omvat vier fasen en onderscheidt zich door de integratie van Breinsleutels, technieken uit Teach Like a Champion 3.0 - Jonge Kind en coöperatieve werkvormen. Uiteraard op een heel praktische en toegepaste manier. DPL bestaat uit vier fasen. Hoe zien die fasen er concreet uit in groep 1 en 2?Â
Praktisch en flexibelÂ
De vier lesfasen doorloop je bij kleuters niet binnen één activiteit, maar verspreid over het thema.Â
- Fase 1: de start. Dit kan met de hele groep of al in de kleine groep.Â
- Fase 2: de instructie. De ik-wij-jullie-jij-stappen vinden in de kleine groep plaats. Soms aan een tafel, soms tijdens het spel in een hoek. Daarna is de activiteit voorbij en heb jij goed zicht op de voortgang van de leerlingen die meededen. Hier maak je een notitie van.Â
- Fase 3: de actieve verwerking. Je zorgt in deze fase dat de actieve verwerking terugkomt in materialen, het spel of de herhaalactiviteiten gedurende het thema. Zo kunnen de kinderen spelenderwijs aan de slag met de aangeboden doelen.Â
- Fase 4: de evaluatie, aan het eind van het thema. Deze evaluatie richt zich op het doel, maar ook op het proces. De verzamelde notities verwerk je in jullie volgsysteem.Â
Spelend leren Â
Spel is en blijft voor kleuters de belangrijkste manier om nieuwe dingen te leren en te ontdekken. Toch zijn er vaardigheden die kinderen niet vanzelf leren, zoals resultatief tellen of een bepaalde klank voor of achteraan een woord horen. Dat is het moment om gebruik te maken van doelgerichte instructie in kleine groepjes. Zo kun je leerlingen indelen op leeftijd of groep, maar ook in de zone van de naaste ontwikkeling. Er is veel ruimte om alle kinderen vaak aan bod te laten komen. Dat geeft je goed zicht op de ontwikkelfase. Â