Groep5 341

Formatief evalueren

  • Wat hebben we te winnen met formatieve evaluatie?
  • Hoe voorkomen we dat leerlingen alleen maar werken voor een cijfer?
  • Hoe creëren we een sterke leercultuur op onze school?

Leerlingen die werken omdat ze iedere keer een beetje beter willen worden. Klinkt dat als dagdromerij? Dat is het niet.

Voortgang zichtbaar maken
Formatief evalueren geeft leerlingen en leerkrachten inzicht in het leerproces. Het is een cyclisch proces, dat je flexibel kunt inzetten op verschillende momenten in de les en het leerproces. Deze vorm van evaluatie maakt de voortgang van de leerling zichtbaar. Zo wordt duidelijk welke leerstappen de leerling nog moet maken om het leerdoel te behalen. Daar kun je op inspelen met bijvoorbeeld instructie of extra oefening.

‘Formatief evalueren stelt ons in staat om te reageren op wat leerlingen weten en nog niet weten voordat we een cijfer toekennen en verdergaan.’

Jan Chappuis

Opbrengst voor jouw leerlingen
Met formatief evalueren zorg je ervoor dat leerlingen een neus krijgen voor de kwaliteit die jij als leraar van hen verwacht. Je voedt hun intrinsieke motivatie en geeft ze de tools om hun eigen werk te evalueren en hun leerproces te monitoren. Doordat zij zelf meer verantwoordelijkheid gaan nemen, worden de leeropbrengsten beter.

Formatief evalueren draagt bij aan:

check

Eigenaarschap en zelfwerkzaamheid bij leerlingen

check

Een sterke leercultuur

check

Kwaliteit van lessen

check

Gefocuste instructie en feedback

check

Betere resultaten

Ons boek komt eraan!
Jan Chappuis werkt formatief evalueren uit in zeven strategieën. Met deze strategieën werk je gericht aan een sterke leercultuur. De CED-Groep brengt de vertaling van haar boek Seven strategies off assessment for learning in het voorjaar van 2020 uit.

Verwacht: voorjaar 2020

Wil je een seintje wanneer de nieuwe uitgave ‘Zeven strategieën voor formatief evalueren’ uitkomt? Laat het ons weten.
Formatiefevalueren