BB 034

Interactievaardigheden

  • Hoe kan ik de signalen van een kind beter ‘lezen’ en wat doe ik daar vervolgens mee?
  • Hoe zorg ik voor een positieve sfeer in de groep en ga ik om met negatieve situaties?

Communiceren met jonge kinderen

Als pedagogisch medewerker communiceer je de hele dag door met kinderen. De manier waarop je dat doet, is van grote invloed op hun ontwikkeling. Sterker nog, je legt ermee de basis voor alles. Met goede taal- en interactievaardigheden maak jij dus het verschil.

Ontwikkelingsstimulering

Interactie begint bij luisteren en kijken. Baby’s en peuters kunnen je misschien nog niet in volzinnen vertellen wat ze willen, maar geluiden en boze gezichten zijn ook manieren van communiceren. In elke interactie ligt voor jou een kans om te werken aan de ontwikkeling van een kind. Door bijvoorbeeld te verwoorden wat je ziet of door bepaalde vragen te stellen, werk je op een speelse manier aan taalontwikkeling. Zeker in een groep met verschillende leeftijden, is het is de kunst om jouw aanpak goed aan te laten sluiten bij het ontwikkelingsniveau van elk kind. De CED-Groep helpt je op weg met diverse trainingen op het gebied van interactievaardigheden.

Bereik meer met sterke interactievaardigheden

Voelt elk kind zich gezien? Is er genoeg ruimte voor eigen keuzes en initiatief? Stimuleer je de kinderen voldoende om samen te spelen? De manier waarop jij met de kinderen in je groep omgaat, bepaalt voor een groot deel hoe ze zich voelen. En dat heeft weer grote invloed op hun ontwikkeling. Door in te zoomen op jouw handelen, er samen met anderen over te praten en van anderen te leren, kun je de interactie tussen jou en de kinderen in je groep nog leuker en waardevoller maken.

‘Wat een eyeopener! Ik kijk nu veel bewuster naar de signalen die de kinderen afgeven.’

Deelnemer training Oog voor interactie

Logo in rondje

Meer weten?

Wil je ook jouw interactievaardigheden naar een hoger niveau tillen? Neem contact op met Anja de Rooij.

ContactHJK