Formatief evalueren (vo)

LANDJE DOCENTEN 116

Merk je ook wel eens dat je uitleg hebt gegeven, maar dat het lijkt of een kwart van de leerlingen niet heeft geluisterd? En beginnen jouw leerlingen niet gemotiveerd aan een taak, omdat ze het nut er niet van inzien?

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Docenten

  • icon duration

    5 bijeenkomsten

  • icon sbu

    20 SBU

  • icon info

    6 - 18

  • icon price

    1.575,00

  • icon place

    Dwerggras 30 3068 PC Rotterdam

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 21 jan. 2021

      (13:00 - 16:00)
    • 11 feb. 2021

      (13:00 - 16:00)
    • 25 mrt. 2021

      (13:00 - 16:00)
    • 22 apr. 2021

      (13:00 - 16:00)
    • 3 jun. 2021

      (13:00 - 16:00)
  • icon trainer

    De heer R.M. Glandorf

  • Inclusief boek!
    7 Strategieen voor formatieve evaluatie groot
  • Blended logo

Merk je ook wel eens dat je uitleg hebt gegeven, maar dat het lijkt of een kwart van de leerlingen niet heeft geluisterd? En beginnen jouw leerlingen niet gemotiveerd aan een taak, omdat ze het nut er niet van inzien?

Uit onderzoek blijkt dat als je leerlingen veel meer betrekt bij hun eigen leerproces, zij veel gemotiveerder raken. Een manier om leerlingen een belangrijke rol te geven in hun eigen leerproces is door formatieve evaluatie in te voeren. In deze training leer je aan de hand van zeven strategieën hoe je formatieve evaluatie kunt toepassen in je klas en je kunt werken aan een sterke leercultuur.

De training bestaat uit vijf bijeenkomsten verspreid over een heel schooljaar, zodat je met dezelfde groep en data kan blijven werken aan een sterke leercultuur.

Inhoud

De zeven strategieën worden behandeld door middel van de volgende thema’s:

  • Leercultuur
  • Heldere leerdoelen
  • Effectieve feedback
  • Zelfbeoordeling en doelbepaling
  • Diagnostische behoeften en afgebakende instructie
  • Oefening en herziening
  • Voortgang bijhouden

Resultaat

  • Je kunt heldere doelen formuleren en overbrengen aan je leerlingen, zodat zij precies weten wat er van hen verwacht wordt.
  • Je kunt (samen met je leerlingen) succescriteria formuleren.
  • Je bent in staat rijke feedback te geven en je kunt inschatten wanneer feedback nodig is en wanneer niet.
  • Je bent in staat om je leerlingen zelfbeoordelingen te laten doen, waarbij jij zelf als model staat door de manier waarop jij feedback geeft.
  • Je bent in staat om aan de hand van verzamelde data de leerbehoefte van een leerling te bepalen.
  • Je kunt de oefentijd die je leerlingen krijgen effectief inzetten en leerlingen stimuleren om hun eigen fouten te ontdekken en na te denken waarom bepaalde antwoorden fout zijn.
  • Je bent in staat om je leerlingen te leren om hun eigen voortgang bij te houden.

Extra informatie

  • Tijdens deze training maken we gebruik van het boek ‘Zeven strategieën voor formatieve evaluatie’ van Jan Chappuis.
  • Naast de bijeenkomsten vindt zelfstudie (circa 15 uur) plaats en worden toepassingsopdrachten uitgevoerd in de eigen onderwijspraktijk (circa 40 uur).
  • Tijdens deze cursus heb je toegang tot onze nieuwe gebruikersvriendelijke online-leeromgeving. Lees meer.

Primair onderwijs

Werk je in het primair onderwijs? Schrijf je dan in voor Formatief evalueren (po).

V0203

  • icon voor wie geschikt

    Docenten

  • icon duration

    5 bijeenkomsten

  • icon sbu

    20 SBU

  • icon info

    6 - 18

  • icon price

    1.575,00

  • icon place

    Dwerggras 30 3068 PC Rotterdam

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 21 jan. 2021

      (13:00 - 16:00)
    • 11 feb. 2021

      (13:00 - 16:00)
    • 25 mrt. 2021

      (13:00 - 16:00)
    • 22 apr. 2021

      (13:00 - 16:00)
    • 3 jun. 2021

      (13:00 - 16:00)
  • icon trainer

    De heer R.M. Glandorf

  • Inclusief boek!
    7 Strategieen voor formatieve evaluatie groot
  • Blended logo
x