Leidinggeven aan de vaksectie in het (vo)

LANDJE DOCENTEN 013

Als sectievoorzitter wil je een effectieve vaksectie die goede resultaten haalt. Hoe kan je je sectie verbeteren op diverse onderwijskundige thema’s zoals opbrengsten, leerlijnen, toetsbeleid en differentiëren?

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Directie

  • icon duration

    5 bijeenkomsten

  • icon sbu

    24 SBU

  • icon info

    6 - 18

  • icon price

    1.455,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 5 okt. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 2 nov. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 14 dec. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 11 jan. 2021

      (14:00 - 17:00)
    • 8 feb. 2021

      (14:00 - 17:00)
  • icon trainer

    Mevrouw B.J.M. van Hilst

  • Blended logo

Als sectievoorzitter wil je een effectieve vaksectie die goede resultaten haalt. Hoe kan je je sectie verbeteren op diverse onderwijskundige thema’s zoals opbrengsten, leerlijnen, toetsbeleid en differentiëren?

Je krijgt tijdens deze cursus helder wat je rol als sectievoorzitter is en hoe je de schakel tussen de schoolleiding en de sectie bent. Je leert hoe je de opbrengsten van de sectie in kaart brengt en hoe je hier op kunt sturen. Je krijgt richtlijnen voor het schrijven van een vakwerkplan en aan het eind van de cursus is jouw vakwerkplan op onderdelen geactualiseerd en verbeterd. Je leert hoe je de taken in je sectie kunt verdelen en welke steun ervaren en minder ervaren sectieleden nodig hebben. Je leert hoe je omgaat met weerstand en conflictsituaties in de sectie. Je maakt een ontwikkelagenda voor de sectie en zet deze in een jaarplanning.

Inhoud

  • schrijfwijzer voor een vakwerkplan
  • analyse van resultaten uit diverse systemen (MMP of Cum Laude, Leerlingvolgsystemen)
  • formuleren van ontwikkelpunten voor de sectie voor het jaarplan
  • opstellen van BIT-arrangementen vanuit leerlijnen van je vak voor zwakke, gemiddelde en topleerlingen om het differentiëren vorm te geven
  • analyse van het toetsbeleid in de vakgroep met verbetervoorstellen
  • situationeel leidinggeven aan je team, verdeling van taken, weerstand in de sectie duiden
  • jouw rol als sectievoorzitter in relatie tot de schoolleiding

Resultaat

  • Je hebt een analyse van de opbrengsten binnen je vaksectie.
  • Je hebt een quick scan gemaakt van het toetsbeleid in de sectie.
  • Je hebt een voorbeeld van een BIT-onderwijsarrangement (Basis-, Intensief- en Toparrangement voor leerlingen).
  • Je hebt gereflecteerd op je rol binnen de sectie.
  • Je hebt een geactualiseerd vakwerkplan.

Nieuws

We zijn hard aan het werk om deze cursus in een gebruikersvriendelijke online-leeromgeving te plaatsen. De onlinemogelijkheden integreren we in de cursus waarbij onze visie op online leren leidend is, waardoor de online middelen echt een toegevoegde waarde hebben en de leerrendementen van de cursus verhoogd worden. Het aantal vermelde fysieke bijeenkomsten voor deze cursus is zodoende onder voorbehoud.
Vul het inschrijf- of belangstellendenformulier in dan we houden je op de hoogte van de ontwikkeling van de digitalisering van deze cursus.

V0103/S7066

  • icon voor wie geschikt

    Directie

  • icon duration

    5 bijeenkomsten

  • icon sbu

    24 SBU

  • icon info

    6 - 18

  • icon price

    1.455,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 5 okt. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 2 nov. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 14 dec. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 11 jan. 2021

      (14:00 - 17:00)
    • 8 feb. 2021

      (14:00 - 17:00)
  • icon trainer

    Mevrouw B.J.M. van Hilst

  • Blended logo
aanvraagTeamtraining contactcursussen1 contactcursussen1