Nieuwsbegrip: De leerkracht als rolmodel (po)

BB 555

Hardop denkend voordoen is een zeer krachtig didactisch instrument. Niet voor niets speelt modelen een belangrijke rol in de lessen van Nieuwsbegrip. Met de trainer als je rolmodel kijk jij in deze cursus de kunst af. Zo leer je nog beter de denkstappen te modelen en verbeter je het tekstbegrip van je leerlingen. De cursus is praktisch, verdiepend en ook nog eens leuk.

Hardop denkend voordoen is een zeer krachtig didactisch instrument. Niet voor niets speelt modelen een belangrijke rol in de lessen van Nieuwsbegrip. Met de trainer als je rolmodel kijk jij in deze cursus de kunst af. Zo leer je nog beter de denkstappen te modelen en verbeter je het tekstbegrip van je leerlingen. De cursus is praktisch, verdiepend en ook nog eens leuk.

Vandaag is de trainer jóuw rolmodel. Natuurlijk staat er een leuke Nieuwsbegrip-les centraal in deze praktische cursus. De trainer neemt je mee door het hele proces van effectief modelen. Je oefent met elkaar, en er is alle gelegenheid om antwoord te krijgen op verdiepende vragen als: bij welke leerlingen moet ik wel en niet modelen? Wanneer kan ik ermee stoppen?

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je leerlingen zelf gaan modelen als ze actief lezen in hun groepje. Hoe doe je dat? En hoe maak je daarbij gebruik van ‘expertleerlingen’? Je gaat naar huis met deze kennis in je binnenzak. Ten slotte ontdek je de mogelijkheden van de digibord-applicatie, die je gebruikt ter ondersteuning van je modeling. Een aanrader voor elke leerkracht die meer wil halen uit de vele mogelijkheden die Nieuwsbegrip biedt.

“Het is zo fijn om het de trainer hardop te zien voordoen.”

reactie cursist

Inhoud

  • Denkstappen en strategieën voor begrijpend lezen
  • Modeling als didactisch concept bij begrijpend lezen
  • Inzet van de Powerpoint Actief lezen om het modelen visueel te ondersteunen
  • Rolwisselend lezen
  • Inzet sleutelvragen en hulpvragen

Resultaat

  • Je kent de belangrijkste didactische uitgangspunten van Nieuwsbegrip (o.a. modeling en rolwisselend lezen).
  • Je hebt goed inzicht in jouw eigen rol tijdens de lessen Nieuwsbegrip.
  • Je kunt de diverse Nieuwsbegrip-strategieën hardop denkend voordoen (modeling) en weet bij welke leerlingen dit effectief is.
  • Je bent bekend met de inhoud van de strategielessen en je weet hoe je deze inzet.
  • Je kunt met de leerlingen rolwisselend lezen in de groep. Je weet wanneer je klassikaal werkt en wanneer je leerlingen de rol van expert kunt laten overnemen.

Extra informatie

  • Na afloop van deze cursus ontvang je een bewijs van deelname.
  • Deze cursus is bedoeld voor leerkrachten van scholen waar Nieuwsbegrip al wordt gebruikt en die goed op de hoogte zijn van de basisprincipes van de methode. Deze basisprincipes komen aan bod in de Werken met Nieuwsbegrip (po). De cursus Nieuwsbegrip De leerkracht als rolmodel is een verdiepingscursus.
  • Werk je in het speciaal onderwijs? Ga dan naar: Werken met Nieuwsbegrip (so).
  • Kijk voor meer informatie over ons scholingsaanbod op www.nieuwsbegrip.nl/trainingen.

Verdiepen

Wil je nog meer uit Nieuwsbegrip halen? Kijk dan op de verdiepingscursus:

Teamtraining

Is de cursus De leerkracht als rolmodel iets waar je met het hele team mee aan de slag wil? Vanaf ongeveer 8 deelnemers kun je kiezen voor een teamtraining, die we geven op de locatie van jouw keuze. Klik onderaan deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

P0506/S2194

x