Spelenderwijs leren: aansluiting groep 2 -3 (po)

BB 315

Kinderen leren in groep 1-2 vooral spelenderwijs. Een rijk ingerichte speelleeromgeving met thematisch ingerichte spelhoeken, volop ruimte voor beweging, een aanbod van betekenisvolle spelactiviteiten, afgewisseld met momenten van instructie. Eenmaal in groep 3 verandert die leeromgeving en ziet het onderwijs aan hen er behoorlijk anders uit.

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right

Kinderen leren in groep 1-2 vooral spelenderwijs. Een rijk ingerichte speelleeromgeving met thematisch ingerichte spelhoeken, volop ruimte voor beweging, een aanbod van betekenisvolle spelactiviteiten, afgewisseld met momenten van instructie. Eenmaal in groep 3 verandert die leeromgeving en ziet het onderwijs aan hen er behoorlijk anders uit.

Deze kinderen zijn echter nog maar net kleuter-af, hebben nog steeds een grote speelbehoefte en zijn tegelijkertijd al behoorlijk zelfstandig. Hoe zorgen we voor een goede continuïteit, rekening houdend met onderwijsbehoeften van die kinderen? In deze cursus verkennen we mogelijkheden in groep 3 om een doorgaande lijn naar een nieuwe fase te realiseren. De lees- en rekenmethode, die je op school gebruikt wordt aangehouden. Welke mogelijkheden heb jij in groep 3 om spelend leren een plek te geven? We kijken naar mogelijkheden om vanuit je aanvankelijk lees- en rekenmethode de kinderen meer handelend, ontdekkend en samenwerkend te laten leren. Tot slot verkennen we ook de mogelijkheden die er zijn om thematisch spel in groep 3 aan te bieden.

We verwachten van de deelnemers een actieve inbreng. Daarnaast verwachten we de uitwerking van een of meer onderwerpen voor de eigen groep en terugkoppeling naar de cursus door middel van beeldmateriaal.

Inhoud

  • activerende lees- en rekensuggesties
  • organisatievormen zoals: circuits, inloop, inzet van coöperatieve werkvormen en meer beweging in de groep
  • de combinatie van instructie en spelend leren, inzet van spelmateriaal
  • wel of niet in hoeken spelen
  • stimuleren van executieve vaardigheden

Resultaat

  • Je hebt een doorgaande lijn groep 2-3.
  • Je kunt beter aansluiten op onderwijsbehoeften van kinderen in groep 3.
  • Je hebt een reeks praktische ideeën aangereikt gekregen die je direct kunt gaan toepassen.
  • Je hebt de nodige praktijkervaring opgedaan met spelenderwijs leren.
  • Je kunt beter keuzes maken die passen bij leerkracht en groep.

P1011/S3220

aanvraagTeamtraining contactcursussen1 contactcursussen1
x