BB 416

Solliciteren? Zo is het om adviseur te zijn bij de CED-Groep

Overweeg je een loopbaan als adviseur in het onderwijs? Kitty de Bruin vertelt over haar overstap naar de CED-Groep.

‘Ik wilde me meer met onderwijsinhoud bemoeien’

Na 26 jaar in het onderwijs maakte Kitty de Bruin twee jaar geleden de overstap naar de CED-Groep. Inmiddels is zij als onderwijsadviseur in het gespecialiseerd onderwijs als een vis in het water. Overweeg jij ook de functie van onderwijsadviseur? Kitty vertelt over haar twijfels, ambities en ervaringen.

Ze stond voor de klas, was intern begeleider en werkte als schooldirecteur. ‘Ik wilde na 26 jaar iets anders en me meer met onderwijsinhoud bemoeien,’ vertelt Kitty. ‘Toen zag ik een vacature voor adviseur bij de CED-Groep. Zou ik dat kunnen? Ik vroeg het me af. Natuurlijk heb ik veel ervaring, maar niet in de rol van trainer of adviseur. Mensen om me heen moedigden me aan. Ze vonden het echt iets voor mij, omdat mensen graag met me sparren over onderwijszaken. Toen besloot ik om toch in gesprek te gaan.’

Kitty

Ik had er nog nooit over nagedacht. Zou ik dat kunnen? Andere mensen dachten van wel. Toen ben ik toch in gesprek gegaan.

Kitty de Bruin, onderwijsadviseur gespecialiseerd onderwijs CED-Groep

Zo ging het gesprek

Kitty besloot om meteen te schrijven. Ze werd uitgenodigd voor een gesprek. ‘Ik was vooral heel nieuwsgierig. Al snel kreeg ik het gevoel dat mijn ervaring heel welkom is. Dat ik nog nooit als adviseur of trainer heb gewerkt was geen probleem. “Dat gaan we je wel leren.” Dat was ook zo. Alles wordt gefaciliteerd. Er moet natuurlijk wel een goede basis zijn. En die zagen ze bij mij. Ik was ook enthousiast en we gingen met elkaar in zee.’

Opgeleid op pad

Het eerste jaar heeft Kitty veel trainingen en begeleiding gehad. ‘Ik was gekoppeld aan een maatje, die kon ik altijd bellen. Om te vragen hoe iets werkt. Om successen te delen. Om te sparren over een voorbereiding. Het was begeleiding op maat. Heel fijn.’ Kitty wilde graag trainer worden voor De Vreedzame School. Hier heeft zij ook haar licentie voor gehaald. De laatste training die ze volgde was een salestraining. 'Daar zag ik wat tegenop, maar dat was niet nodig. Het gaat erom dat je gelooft in wat je doet. En dat doe ik. Dan gaat het vanzelf.’

Doorgroeien hoe je wil

Er zijn binnen de CED-Groep allerlei mogelijkheden om door te groeien. Het uitgangspunt: wat wil je en wat past bij je? Kitty: 'Ik startte als medior adviseur. Al snel groeide ik onder begeleiding door naar senior. Dat betekende meer salaris, meer verwachtingen en meer verantwoordelijkheden. Sinds kort ben ik coördinator binnen mijn team. Hiervoor heb ik eerst een talentonderzoek gedaan. Ook is een ontwikkelplan opgesteld, compleet met professionalisering, coaching en intervisie. Ik ben heel blij met al deze mogelijkheden om door te groeien. En er zijn er nog meer.'

Het onderwijs beïnvloeden

Kitty heeft veel profijt van haar ervaring in het onderwijs. ‘Ik begrijp de teams. Ik snap de worsteling en herken hun waan van de dag. Dat vinden scholen prettig merk ik.’ Hoe ziet Kitty's bijdrage eruit? ‘Ik begeleid teams, soms ook individueel, en werk met ib’ers, schooldirecteuren, bestuurders en samenwerkingsverbanden. Wat ik heel leuk vind, is dat onze producten zo praktisch zijn. Professionals kunnen de volgende dag aan de slag, met een werkwijze die altijd gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten. Dat is toch fantastisch?’

Onderwijsadviseur: iets voor jou?

Kitty: ‘Ga het gesprek aan en ontdek het’.
Naar de vacature
x