LANDJE DOCENTEN 282

In gesprek over opbrengstgericht werken

Sommige onderwerpen houden de gemoederen goed bezig in onderwijsland. Kansengelijkheid staat met stip op één. We praten over gelijke kansen met Wilma Peulen, innovatie- en organisatieadviseur, en specialist in opbrengstgericht werken. In een mooi gesprek deelt zij bevlogen haar ideeën over de niet te onderschatten rol van professionals.

Hoe groot is de rol van de professional?

‘Ik las laatst een onderzoeksartikel over kansenongelijkheid. De stelling: het gaat niet om de kinderen maar om de leerkracht. Een interessante invalshoek. Diezelfde week las ik een pakkende column waarin de vergelijking werd gemaakt met een dierenarts die niet van dieren houdt. Wat blijkt namelijk: meer dan 75% van de leerkrachten houdt niet van lezen en leest zelf amper. En dat terwijl het op alle scholen slecht gaat met begrijpend lezen. Hoe kun je modelen als je zelf niet leest? Dus ja, ik vind dat de stelling zeker hout snijdt. Er liggen mooie kansen als we meer investeren in de onderwijsprofessionals. Zij maken het echte verschil, van de kinderopvang tot het middelbaar beroepsonderwijs.’

‘De zwakste wijken hebben de beste onderwijsprofessionals nodig.’

Wilma Peulen, innovatie- en organisatieadviseur, CED-Groep

Wat hebben leerkrachtvaardigheden met opbrengstgericht werken te maken?

‘Ik geef obs Nelson Mandela uit Rotterdam als voorbeeld. Een school in een heel zwakke wijk, die fantastische resultaten heeft behaald. We hebben de leerkrachten in hun kracht gezet met behulp van opbrengstgericht werken in 4D, wat staat voor Data, Duiden, Doelen en Doen. Het begint allemaal met een ambitie. Uiteindelijk zijn het de leerkrachten die de resultaten bereiken. We hebben pas nog gekeken hoe zij dat voor elkaar hebben gekregen en zagen drie belangrijke factoren: denken in hoge ambities en mogelijkheden, gezamenlijke verantwoordelijkheid en kijken naar de successen. Ik heb op die school echt een cultuuromslag gezien. Dit team is gaan vliegen, en daardoor ook de leerlingen. Iedereen in de school is gefocust op de dezelfde ambitie en iedereen voelt zich verantwoordelijk, van groep 1 tot en met groep 8. Opbrengstgericht werken is veel meer dan analyseren en met cijfers bezig zijn. Je zou eigenlijk nog een vijfde D kunnen toevoegen: die van Docent.’

‘Als de onderwijsprofessionals gaan vliegen, dan vliegen de leerlingen ook.’

Wilma Peulen, innovatie- en organisatieadviseur, CED-Groep

Heb je een gouden tip?

‘Het is belangrijk dat er eerst een goed kader staat in de school, dat echt bij iedereen in het denksysteem komt. Het gaat in je DNA zitten, zeg ik weleens. Opbrengstgericht werken doe je schoolbreed, en de docent heeft echt een cruciale rol. Je zou kunnen zeggen dat kansenongelijkheid vraagt om gelijkheid van de onderwijsprofessionals. Het zou niet uit moeten maken van wie een kind les krijgt. Om terug te komen op het leesonderwijs: 97% van de kinderen gaat van de basisschool af met niveau 1F. Drie jaar later is dat nog maar 75%. Het vraagt om professioneel gedrag in het hele onderwijsveld; ook als je niet van lezen houdt.’

Meer weten?
Wil je meer weten over opbrengstgericht werken? Neem contact op met Wilma Peulen, w.peulen@cedgroep.nl

x