Wat is Taakspel?
Bij Taakspel gaat het om het bevorderen van taakgericht gedrag. Dus: leerlingen die rustig en met focus aan opdrachten werken. Taakspel helpt om het gedrag op een positieve manier te sturen. Tijdens het spel stimuleren de leerlingen elkaar om zich aan de regels te houden die de kinderen samen met de leerkracht hebben afgesproken. Die regels zijn allemaal positief geformuleerd.
Bijvoorbeeld regels tijdens de instructie:
* Je bent stil.
* Je let op.
* Je zorgt ervoor dat alle kinderen kunnen opletten.
Het spel bevat allerlei mechanismen die ervoor zorgen dat het écht werkt. Hoe gaat dat dan in de praktijk?
Een voorbeeld
De kinderen werken in teams. Ieder team krijgt een aantal kaartjes. Naast de afgesproken regels spreekt de klas ook een beloning af. Denk aan beloningen als langer buiten spelen, of langer voorlezen uit dat spannende boek. Houdt iemand uit het team zich niet aan een regel? Dan verliezen ze een kaartje. Dit maakt dat leerlingen elkaar gaan aanspreken. Iedereen wil natuurlijk de beloning in de wacht slepen. De leerkracht reageert niet op ongewenst gedrag en haalt alleen maar een kaartje weg.
De aanpak van de leerkracht is cruciaal voor het effect. Daarom zijn training en begeleiding noodzakelijk en kun je Taakspel alleen gebruiken met een licentie.
De effecten
We zijn er heel trots op dat Taakspel een effectieve interventie blijkt. Het heeft in het primair onderwijs een positieve invloed op:
✦ klasdynamiek
✦ leerklimaat
✦ sociale interacties
Dit merkten leraren
Leraren die Taakspel hebben gespeeld in hun klas, merkten dat de interventie bijdraagt aan een gestructureerde leeromgeving en helpt bij het verbeteren van taakgericht gedrag.
Vermoedelijk versterkt Taakspel ook de leraar-leerling relatie. Vooral jongens lijken baat te hebben bij de interventie, terwijl de effecten voor meisjes minder uitgesproken zijn. Ook zijn er aanwijzingen dat Taakspel een positief effect heeft op het gedrag van jongere leerlingen: het onderzoek suggereert een sterkere afname van gedragsproblemen bij deze leerlingen.
Hoe zag het onderzoek eruit?
Bij de zestien deelnemende scholen aan het onderzoek werkten dertig klassen met Taakspel, en dertig klassen niet. Het effect is vastgesteld door een voor- en nameting binnen één schooljaar. Daarnaast werd een implementatievragenlijst afgenomen en is er geobserveerd in de lessen.
Uiteraard gaan we aan de slag met de aanbevelingen van het onderzoeksteam om Taakspel nog effectiever te maken.